Przejdź do treści
Reklama
Top menu
Najnowsze wydanie
Autorzy
Archiwum
Newslettery
Podkast
Serwisy
Fundacja Tygodnika Powszechnego
Szukaj
Szukaj
User Menu
Zaloguj
Link do sklepu
Kup Tygodnik
☰
Użytkownik
Zaloguj
Szukaj
Menu
Najnowsze wydanie
Autorzy
Archiwum
Newslettery
Podkast
Serwisy
Fundacja Tygodnika Powszechnego
Tematy
Kraj
Wiara
Kultura
Zmysły
Świat
Historia
Nauka
Więcej
O nas
Redakcja
Wydawca
Reklama w Tygodniku
Regulamin serwisu
Polityka prywatności
Nota wydawnicza
Nota prawna
Kontakt
Tematy
Kraj
Wiara
Kultura
Zmysły
Świat
Historia
Nauka
Menu sklepu
Kup Tygodnik
Conrad Festival 2016
Artykuły na ten temat
Conrad Festival – podsumowanie
TP
W dniach 24-30 października odbył się w Krakowie Festiwal Conrada – największe wydarzenie literackie w Polsce i jedno z najważniejszych na świecie.
Chasyd z Oscarem
Géza Röhrig
,
Grzegorz Jankowicz
Géza Röhrig, pisarz i aktor: Zrozumiałem, że muszę wrócić do tych, co umarli, i żyć tak, jak oni. Nikt nie usiłował mnie od tego pomysłu odwieść. Zresztą…
Dziwne nowe rzeczy
Michel Faber
,
Grzegorz Jankowicz
Michel Faber, pisarz: Pragnienie, by wyrwać się w stronę innego świata, jest piękne i zarazem przygnębiająco smutne. Powieść oddaje sprawiedliwość potrzebie…
Nagroda Conrada wręczona!
Michał Sowiński
„W określeniu »prozaiczne życie« proza niesłusznie jest deprecjonowana. Nie tylko poezja nadaje naszemu życiu blasku – proza często jest tu równie ważna, może…
„Mapy” – VII dzień Festiwalu Conrada 2016
Michał Sowiński
Ostatni dzień Festiwalu zatytułowany był „Mapy”. Słowo to należy rozumieć jako obraz, na których kreślimy przyszłość naszego świata. Literatura to nic innego…
Rekordowy Conrad
TP
Ponad 20 pisarzy z zagranicy i 80 pisarzy z Polski; ponad 80 wydarzeń – spotkań autorskich, debat, wystaw, warsztatów dla dzieci, pokazów filmowych, koncertów.
Izrael to literatura
Michał Sowiński
Spotkanie z trzema izraelskimi prozaikami: Eshkolem Nevo, Yishaiem Saridem, Zeruyą Shalev pokazało wyraźnie, że relacja między przestrzenią i tekstem jest…
„Zmysły” – VI dzień Festiwalu Conrada 2016
Michał Sowiński
Przedostatni dzień festiwalu dotyczył zmysłów, dzięki którym możliwe jest zamieszkiwanie rzeczywistości. Bez zmysłów nie byłoby literatury, a nasze relacje ze…
Na dwóch krańcach języka
Michał Sowiński
Nieczęsto można spotkać w Polsce Richarda Flanagana i Michaela Cunninghama, ale ich wspólna rozmowa na temat języka i literatury to bez wątpienia wydarzenie…
Lśnienie – spotkanie z Eleanor Catton na Festiwalu Conrada
Michał Sowiński
„Bardzo pociągała mnie wizja ludzi, którzy ruszali w głąb dzikiej wyspy, aby wyrwać jej bogactwo gołymi rękami – dosłownie wyciągali pieniądze z ziemi” –…
„Napięcia” – V dzień Festiwalu Conrada 2016
Michał Sowiński
V dzień Festiwalu upłynął pod hasłem „napięcia”, które są stałym elementem naszej rzeczywistości. Jeśli jednak nie stworzymy dla nich odpowiedniego wentylu…
Wykluczone głosy
Michał Sowiński
Gdy pisałem „Wykluczonych", chciałem zabrać głos w debacie, która od jakiegoś czasu toczy się w Polsce. Głosy, które docierają z różnych stron, przerażają mnie…
Szczęśliwa czy nieszczęśliwa?
Michał Sowiński
„Wszystkie szczęśliwe narody są do siebie podobne, każdy nieszczęśliwy naród jest nieszczęśliwy na swój sposób” – powiedział Szymon Wróbel podczas dyskusji,…
„Krajobrazy” – IV dzień Festiwalu Conrada 2016
Michał Sowiński
Kolejny dzień festiwalu, upływający pod hasłem „Krajobraz”, pokazał, że to, wydawałoby się, oczywiste i niewinne słowo, domaga się nieustannego dookreślania i…
Zmyślone i prawdziwe opowieści chasydzkie
Michał Sowiński
Spotkanie z Gézą Röhrigiem utrzymane było w niezwykle poważnym tonie – pojawił się wątek Auschwitz, roli w filmie „Syn Szawła”, a także nawrócenia.
Kraj dla młodej prozy
Michał Sowiński
„Ważne jest, aby nie przeceniać aspektu narodowego w mówieniu o literaturze” – słusznie zauważyła ukraińska pisarka Natalia Śniadanko podczas czwartego dnia…
„Emocje” – III dzień Festiwalu Conrada 2016
Michał Sowiński
Po językach i wiarach/niewiarach przyszła kolej na emocje, które zdominowały trzeci dzień festiwalu.
Mistrz z Irlandii
Michał Sowiński
Tóibín dobrze czuje się na uboczu świata literackiego, co nie zmienia faktu, że to jeden z najciekawszych współczesnych pisarzy europejskich.
Poczucie władzy
Michał Sowiński
„W Polsce utrzymuje się stan całkowitej separacji sfery politycznej i literackiej. To rodzaj szkodliwego, polskiego dziwactwa” – powiedział Eustachy Rylski w…
„Wiary/niewiary” – II dzień Festiwalu Conrada 2016
Michał Sowiński
Drugi dzień Festiwalu przebiegał pod hasłem „Wiary/niewiary”, czyli koncentrował się wokół tych wszystkich uprzedzeń i założeń, które każdy z nas ma na temat…
Dziwniejsze rzeczy
Michał Sowiński
Choć to dopiero drugi dzień Festiwalu, można śmiało powiedzieć, że spotkanie z Faberem było jednym z jego najmocniejszych punktów.
Inne światy są możliwe
Michał Sowiński
Ida Linde w swojej prozie nieustannie eksploruje problem relacji międzyludzkich, szczególnie tych między matką a córką. Bycie razem to nieustanne balansowanie…
„Języki” – I dzień Festiwalu Conrada 2016
Michał Sowiński
Pierwszy dzień ósmej już edycji Festiwalu Conrada zatytułowano „Języki”. Ciężko więc wyobrazić sobie lepsze hasło na początek największego wydarzenia…
Kopie czy oryginały? „Podróże zimowe” i Oulipo
Michał Sowiński
Członkowie grupy OuLiPo (pol. Warsztat Literatury Potencjalnej) uznali opowiadanie Pereca za zaproszenie do literackiego eksperymentu, którego rezultatem jest…
Pobocze Europy
Michał Sowiński
„Chciałem jeździć, nie obchodziło mnie nic innego” – mówił Andrzej Stasiuk podczas Festiwalu Conrada, wspominając swoje podróże autostopem w młodości.
Festiwal Conrada: instrukcja obsługi
Grzegorz Jankowicz
Wojna – to my
Wojciech Pestka
Gdyby Wasyl Słapczuk – ukraiński poeta i prozaik – miał opowiedzieć o sobie, a także o wydarzeniach sprzed ponad 30 lat, które znacząco wpłynęły na jego dalsze…
Życie po człowieku
Olga Szmidt
Proza Michela Fabera jest uniwersalna, i to w najśmielszym znaczeniu tego słowa. Opowiada bowiem o człowieku jako gatunku, który jednak nie jest końcowym…
Irlandzki mistrz
Robert Kusek
Colm Tóibín już na początku literackiej kariery dał się poznać jako pisarz polityczny, mistrz psychologicznego realizmu, wybitny stylista, ale przede wszystkim…
Zawsze lubiłem przygody
Eustachy Rylski
,
Katarzyna Trzeciak
Eustachy Rylski: Egzystencjonalnej wojnie, którą toczę, nie przyświeca żadna idea. To tylko niezgoda. Ale często mówimy sobie, że nasz sprzeciw ma szansę…
Księga struktur Richarda Flanagana
Michał Sowiński
Flanagan jest bez wątpienia wielkim pisarzem struktur, które są dla niego jednocześnie błogosławieństwem i przekleństwem, a jego prozę można czytać jako zapis…
Dublet albo dwie powieści z antypodów
Maciej Świerkocki
Największym walorem „Wszystkiego, co lśni” nazwałbym intensywną efektowność opowieści, tak jak za największy walor „Próby” mam intensywną klaustrofobiczność…
Dziś ruszył Conrad Festival!
Grzegorz Jankowicz
Tegoroczna edycja pod hasłem „Intensywność” odbędzie się w dniach 24 – 30 października 2016 r. w Krakowie. Przeczytaj, co o festiwalu pisze Grzegorz Jankowicz…
Znamy program Conrada!
Intensywność to postawa wobec świata. Dotyczy wielu dziedzin, w tym literatury, polityki i religii. Ma wymiar indywidualny i wspólnotowy, można ją rozumieć…
Zbawienie przyjdzie przez tekst
Weronika Szwebs
W 2015 r. ukazały się w Polsce cztery ważne książki eseistyczne poświęcone literaturze:
Nowe opowieści z prowincji
Michał Sowiński
Maciej Płaza, Andrzej Muszyński i Radka Franczak – każde z nich na swój sposób szuka innych możliwości budowania niekonwencjonalnych opowieści o polskiej…
Czyja Afryka?
Grażyna Plebanek
,
David Van Reybrouck
Dzisiejsza sytuacja w Europie i świecie – radykalizacja niektórych środowisk, populizm polityków, którzy żerują na lękach, zamachy terrorystyczne – to wszystko…
Lekcje zmysłowej pamięci
Katarzyna Trzeciak
Ida Linde przy pomocy językowego skalpela, jakim jest aforyzm, tnie skostniałe frazesy i kulturowe klisze, proponując zupełnie nowy model relacji rodzinnych.
Pusty róg obfitości
Grzegorz Jankowicz
Georges Perec sugeruje, że literatura powstaje i przeobraża się w sposób, którego nie da się ująć za pomocą klasycznych kategorii.
Wprowadzenie
Grzegorz Jankowicz
W kontekście literatury dawnej mówi się o tzw. miejscach wspólnych (loci communes).
To nie jest kraj dla starej prozy
Iryna Wikyrczak
My, nowe pokolenie Ukraińców, wyzwoliliśmy się i teraz potrzebujemy książek autorów współczesnych, równie otwartych na świat jak my sami.
Trochę inny Roth
Piotr Paziński
Sentymentalny piewca chwały Franciszka Józefa – przeczytany z uwagą i bez stereotypów – odzyskuje dziś pazur wszechstronnego, zaangażowanego społecznie…
Genialne i przerażające, czyli mistrz literatury partyjnej
Ziemowit Szczerek
Proza Prilepina wymaga olbrzymiej ostrożności – to absolutnie genialna literatura, za którą stoi bardzo niebezpieczna ideologia.
Reporter nie ma zbawić świata
Michał Sowiński
Bez empatii nie ma dobrej reporterki, nie ma dobrej chemii między ludźmi, nie ma zaufania. Emocje muszą być, to jeden ze środków oddziaływania. Ale bez…
Sztuka intensywności
Michał Paweł Markowski
Nie tkwi w pośpiechu czy pędzie. Jest raczej skupianiem, zgęszczaniem możliwości: możliwości życia, języka, wyobraźni, relacji z innymi ludźmi.
FESTIWAL CONRADA. INTENSYWNOŚĆ
Grzegorz Jankowicz
24 – 30 października 2016
Podziemną rzeką przez Lwów
Żanna Słoniowska
,
Małgorzata Nocuń
Żanna Słoniowska została laureatką Nagrody Conrada 2016 za powieść "Dom z witrażem"! Przypominamy rozmowę, którą z pisarką przeprowadziła Małgorzata Nocuń.