„Emocje” – III dzień Festiwalu Conrada 2016

Po językach i wiarach/niewiarach przyszła kolej na emocje, które zdominowały trzeci dzień festiwalu.

27.10.2016

Czyta się kilka minut

 / Fot. Hasenien Dousery
/ Fot. Hasenien Dousery

Nasze emocje, w takim czy innym stopniu, wpływają na życie każdego z nas. Potrafią być budujące, uskrzydlające, ale jednocześnie niosą w sobie bardzo niszczycielski potencjał. Dlatego też każda jednostka (ale również wspólnota), musi nauczyć się je kontrolować. Być może najlepiej w tej roli sprawdza się literatura, która pełni funkcję filtrującą i zapośredniczającą. Dzięki niej możemy do nich podchodzi w sposób bardziej świadomy i racjonalny – czego doskonałym przykładem jest twórczość gości III dnia Festiwalu.

Dzień zaczął się od spotkania z Ewą Majewską i Romem Dziadkiewiczem, autorem książki „Powierzchniologia”, w której znajdziemy wizję nowego, doskonałego świata, po apokalipsie i po upadku „cywilizacji kłamstwa”. Uczestnicy spotkania zastanawiali się nad poszczególnymi aspektami tej śmiałej, utopijnej wizji, a także kondycją świata, w którym „nikt nie robi nikomu nic złego”. Czy to rzeczywistość spełnionej utopii? Dziadkiewicz, korzystając z krytycznego potencjału, jaki daje ten zapomniany nieco sposób myślenia o świecie, przestrzega przed zbyt łatwym uwiedzeniem, gdyż jego świat pozbawiony emocji jest odległy od stanu powszechnej szczęśliwości.

Nie od dziś wiadomo, że rodzina może służyć jako laboratorium trudnych, skomplikowanych, czasem nawet mrocznych emocji, które jednak można rozbroić zapośredniczając je poprzez sztukę. Świetnym tego przykładem może być rodzina Peszków. Jan, Maria i Błażej w rozmowie z Katarzyną Kubisiowską opowiadali o tym, jak radzą sobie z emocjonalnymi turbulencjami. „Jesteśmy normalną, polską rodziną” – stwierdziła Maria. Z kolei Jan opowiadał o „pragnieniu bliskości”, które z wiekiem narasta wśród jego najbliższych. Nie oznacza to oczywiście bezkonfliktowej sielanki. Wręcz przeciwnie – im bliżej, tym emocje są intensywniejsze. W dalszej części rozmowy Błażej i Maria opowiadali o tym, jak praca na scenie wpływa na ich relacje z ojcem. „Nie ma co ukrywać, to walka” – stwierdziła Maria. „Ale ta rywalizacja zostaje na scenie. Gdy z niej schodzimy, wracamy do naszej, nie zawsze łatwej, ale jednak wspaniałej codzienności” – podsumowała.

Po rodzinie Peszków gościem Festiwalu był Eustachy Rylski, który w rozmowie z Pawłem Reszką opowiadał o swoich poglądach na politykę i literaturę – choć pisarz był nad wyraz spokojny, atmosfera rozmowy była bardzo gorąca.

Relacja ze spotkania z Eustachym Rylskim>>>

Gwiazdą dzisiejszego dnia bez wątpienia był jednak irlandzki autor Colm Tóibín, jeden z najciekawszych współczesnych pisarzy europejskich.

Relacja ze spotkania z Colmem Tóibínem>>>

Na koniec dnia odbyło się kolejne spotkanie w ramach pasma Conrad by Night, prezentującego nominowanych w tegorocznej edycji Nagrody Conrada – tym razem z Weroniką Murek.


Czytaj wszystkie relacje z Festiwalu Conrada i teksty z festiwalowych dodatków na powszech.net/conrad2016 >>>

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Wybrane teksty dostępne przed wydaniem w kiosku
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Wybrane teksty dostępne przed wydaniem w kiosku
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
79,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Redaktor i krytyk literacki, stale współpracuje z „Tygodnikiem Powszechnym”.