Przejdź do treści
Reklama
Top menu
Najnowsze wydanie
Autorzy
Archiwum
Newslettery
Podkast
Serwisy
Fundacja
Zostań Patronem Tygodnika
User Menu
Zaloguj
Kup Tygodnik
☰
Użytkownik
Zaloguj
Szukaj
Menu
Najnowsze wydanie
Autorzy
Archiwum
Newslettery
Podkast
Serwisy
Fundacja
Zostań Patronem Tygodnika
Tematy
Kraj
Wiara
Kultura
Zmysły
Świat
Historia
Nauka
Więcej
O nas
Redakcja
Wydawca
Nagrody i wyróżnienia
Reklama w Tygodniku
Regulamin serwisu
Polityka prywatności
Nota wydawnicza
Nota prawna
Kontakt
Tematy
Kraj
Wiara
Kultura
Zmysły
Świat
Historia
Nauka
Kup Tygodnik
opera
Artykuły na ten temat
Kult równości po norwesku
Dorota Kozińska
Taki konkurs to tylko w Norwegii: do wstępnych kwalifikacji może się zgłosić każdy, zmaganiom uczestników towarzyszą kursy mistrzowskie, a głównym celem nie…
Werona: druga arena po Koloseum
Dorota Kozińska
Kiedyś krew gladiatorów wsiąkała tu w piach, teraz najlepsze głosy operowe ściągają publiczność z całego świata. O ile nie pada deszcz.
Spotkanie w warownym miasteczku. Opera „Baśń o sercu” do libretta Radka Raka
Jan Błaszczak
Mity stoją u podstaw kolejnych dzieł Aleksandra Nowaka. Ale w „Baśni o sercu” do libretta Radka Raka kompozytor podąża nie tylko za odwiecznymi opowieściami,…
Taki mamy klimat. Eko-opera w rytmie techno
Jan Błaszczak
Multimedialna opera „NeoArctic” opowiada o globalnym ociepleniu, odrzucając moralizatorstwo i dydaktyzm. Zamiast nawoływać do natychmiastowego działania, daje…
Ucieczka od wolności
Dorota Kozińska
W dobie pandemii jedyna opera Beethovena stała się manifestem przetrwania, wyjścia w światło po nocy lockdownu, nadziei na lepszy świat po kryzysie.
Czas marzycieli
Dorota Kozińska
Marta Gardolińska została pierwszą kobietą u muzycznego steru jednej z najstarszych instytucji operowych we Francji.
Nowa odsiecz wiedeńska
Dorota Kozińska
Krystian Lada to młody warszawiak, mieszkający na stałe w Belgii. Studiował dramaturgię na Uniwersytecie Amsterdamskim. Parał się dziennikarstwem i pracą…
Podróż w krainę ułudy
Dorota Kozińska
W Operze Margrabiów wszystko jest teatrem: nawet gdy z widowni wieje pustką i nie ma nikogo na scenie.
Zażyj tabaki
Dorota Kozińska
Przeurocza starsza pani zagrała kilka dziwnych melodii i kazała mi je powtórzyć. Udało się. Wkrótce potem wyszłam na największą scenę operową świata.
Muzyczny dar niebios
Znakomity tydzień miał polski kontratenor Jakub Józef Orliński.
Mit o prapoczątku
Dorota Kozińska
Wszystko to razem tak wstrząsa, tak zapada w pamięć, że będzie się śniło po nocach. Oto „Drach” Szczepana Twardocha w wersji Aleksandra Nowaka.
Piękni czterdziestoletni
Jan Topolski
Najbardziej uznani polscy kompozytorzy średniego pokolenia obłaskawiają operową konwencję: rezultaty mogliśmy poznać we wrześniu na antenie TVP Kultura. Teraz…
Głos pokolenia Y
Dorota Kozińska
Gdyby wielbiciele Jakuba Józefa Orlińskiego nie mieli możliwości dawania upustu emocjom w internetowych komentarzach, z pewnością mdleliby i wypadali z lóż.…
Pasażerka z bydlęcych wagonów
Dorota Kozińska
Z niecierpliwością wyczekiwałam izraelskiej premiery opery Mieczysława Wajnberga. Rezultat przeszedł wszelkie oczekiwania.
Rozpustnik poturbowany
Piotr Kamiński
Arcydzieło? Oczywiście! Arcyopera? Jak najbardziej! Tylko dlaczego nie możemy usłyszeć „Don Giovanniego” w najlepszym, oryginalnym kształcie, który wymyślił…
Czekamy na wiosnę
Dorota Kozińska
Mamy wreszcie w Operze Narodowej inscenizację w miarę spójną, urodziwą plastycznie i nieurągającą inteligencji odbiorcy. Na razie w dość przeciętnej obsadzie,…
Nowator, który nie szukał poklasku
Dorota Kozińska
Nasz stosunek do twórczości Moniuszki przypomina strategię psa ogrodnika.
Profetyczna krzywda
Waldemar Dąbrowski
,
Beata Stylińska
WALDEMAR DĄBROWSKI, dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej: Kiedy wprowadziłem do programu „Poloneza koncertowego” Moniuszki, żaden z naszych muzyków tego…
Otwierając magiczną szkatułę
Fabio Biondi
,
Jakub Puchalski
FABIO BIONDI, założyciel i kierownik zespołu Europa Galante: To była miłość piorunująca, od pierwszego wejrzenia, fascynacja.
Czekając na zmierzch bogów
Jan Błaszczak
Najgłośniejszym wydarzeniem tegorocznego festiwalu Sacrum Profanum będzie premiera „ahat ilī – Siostra bogów” – opery Aleksandra Nowaka z librettem Olgi…
Wypalony anioł
Dorota Kozińska
Scena Opery Narodowej nie wchłonie już ani jednej burdelmamy z wielkim cycem, ani jednego transwestyty w sukni z lamy – mających objaśnić widzom, że każda…
Szewc bez kopyta
Dorota Kozińska
W operze coraz częściej grasują analfabeci. Ludzie, którzy nie potrafią czytać nie tylko partytur, ale i librett, o kontekstach kulturowych nie wspominając.…
Melizanda w krainie filistrów
Dorota Kozińska
Katie Mitchell wyłożyła w Operze Narodowej kawę na ławę, solidnie i po mieszczańsku. Jej zdaniem wszystkie opery są o tym samym, czyli udręce kobiet w świecie…
Ogniu, krocz ze mną
Dorota Kozińska
Teatr operowy Wysockiej stał się polityczny, zaangażowany, coraz dobitniej gra na emocjach widza. Ze szkodą dla przedstawień.
Słowo, fraza i dźwięk
Dorota Kozińska
,
Jakub Puchalski
John Eliot Gardiner dostał od ojca lekcję: muzyka jest nieodłącznym elementem życia codziennego, równie oczywistym, jak poranny obrządek zwierząt gospodarskich.
Diabeł stróż
Dorota Kozińska
Chciał, by jego opera doczekała się inscenizacji. I się doczekała. A swoją czaszkę zapisał w testamencie Royal Shakespeare Company. Suszyła się dwa lata na…
Wiosną pijani
Jakub Puchalski
Jakub Puchalski na recenzuje Budapest Festival Orchestra: Węgrom wyjątkowo leżały – i jak się okazuje, wciąż leżą – utwory klasyczne oraz XX-wieczne, w ich…
Goplana w malinach
Dorota Kozińska
Wpuszczenie na scenę bandy papieży, chłopców z walizkami, Chrystusów, mężczyzn z żarówkami zamiast głów i Matek Boskich – to jeszcze nic. Bohaterowie w…
Uwolnienie opery
Dorota Kozińska
Po tryumfach na całym świecie, zachwytach publiczności i krytyków „Pasażerka” powróciła do Rosji, gdzie przez wiele lat była zakazana.
Burza uczuć i wspomnień
Dorota Kozińska
Ostatnie dzieło Szekspira zostało odtańczone w Warszawie na miarę genialnego zamysłu autora.
Salome zza siedmiu zasłon
Dorota Kozińska
Nie rozumiem, dlaczego u Trelińskiego Salome śpiewa o świeżym powietrzu zaciągając się papierosem, a Herod biega w gaciach i rozchełstanym szlafroku narzekając…
Tytus potrzebny od zaraz
Dorota Kozińska
Dziwiłam się wątłym oklaskom po ostatniej premierze w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Przecież ten spektakl był skazany na sukces.
Słuszność ma ten, kto silniejszy
Jakub Puchalski
Nikt nie wie, czy najsłynniejszy polski cykl operowy „Opera Rara”, będzie miał kontynuację – wiadomo, i w kulturze zmieniły się władze. Wierna widownia nie…
Kto za fraczek oddał pas?
Dorota Kozińska
W 150. rocznicę premiery „Strasznego dworu”, na 50-lecie odbudowy gmachu Teatru Wielkiego, operę wyreżyserował Anglik. Cudzoziemiec?!
Sprostowanie
Redakcja „Tygodnika Powszechnego”
„TP” nr 29/2015
Historia pięknej choroby
Dorota Kozińska
Ta opera z oporami wkraczała na kolejne sceny, naznaczona opinią „tenor-killera”. Kilku śpiewakom odebrała głos na zawsze, zabiła też dwóch dyrygentów. Obydwaj…
Departament ciszy
Mirosław Bałka
,
Piotr Kosiewski
Mirosław Bałka, rzeźbiarz, autor instalacji: Stworzyliśmy dzieło, które opowiada o współczesności. Podejmuje temat ponadczasowego bólu egzystencjalnego.…
Umysł ścisły o uczuciach
Paweł Mykietyn
,
Piotr Kosiewski
Paweł Mykietyn, kompozytor: Inaczej czas biegnie zakochanym, inaczej prowadzonemu na egzekucję. A mnie w komponowaniu fascynuje właśnie gra z czasem.
Sanatorium przemienienia
Sebastian Smoliński
Muzyka Mykietyna, scenografia Bałki, reżyseria Chyry, libretto Sikorskiej-Miszczuk: czworo wybitnych twórców na nowo odczytało najsłynniejszą powieść Tomasza…
Kusznik w moro
Dorota Kozińska
„Wilhelm Tell” Gioacchina Rossiniego jest arcydziełem, ale pękniętym.
Sen Szymanowskiego
Dorota Kozińska
Po zapadnięciu kurtyny wpierw rozległy się okrzyki zachwytu, a dopiero potem rzęsiste brawa. Tajemnicza opera „Król Roger” zaczyna pochód przez światowe sceny.
„Król Roger” Karola Szymanowskiego w Royal Opera House
TP
Upił w operze
Jan Błaszczak
Przez brytyjskie media przytoczyła się debata o uzależnieniach wśród filharmoników. Okazuje się, że nie tylko rockmani potrafią się koncertowo napić. W Polsce…
Wygraj bilety na Opera Rara!
TP
8 stycznia w Krakowie wybrzmi opera Haendla "Tamerlano" w ramach cyklu Opera Rara.
Ani wolność, ani śmierć
Dorota Kozińska
Co łączy Carmen i Wilhelma Tella? Pojechałam do Walii, żeby się dowiedzieć.
Zatańczyć śmierć na śmierć
Dorota Kozińska
Tak będzie. Warszawska opera zyska renomę dzięki wyśmienitym spektaklom baletowym.
Tradycja i tempo giusto
Tomasz Cyz
Kiedy Marta Domingo prowadziła w Warszawie próby, jej mąż Placido bił gromkie brawa w operze w Los Angeles. Ona pracowała nad przeniesieniem na warszawską…
Koniec świata
Tomasz Cyz
Czy Nekrotzar, bohater opery Gyorgy Ligetiego, rzeczywiście jest Śmiercią, czy tylko chełpliwym szarlatanem, oszustem kpiącym z przerażonych mieszkańców…
Stronicowanie
Bieżąca strona
1
Page
2
Następna strona
Następna strona ›
Ostatnia strona
Koniec »