Reklama

O wyzysku

O wyzysku

28.10.2018
Czyta się kilka minut
„W Indiach podziały pogłębiają się. Sukces nowej klasy średniej ma swoją cenę, którą płacą najbiedniejsi”, mówiła Arundhati Roy.
Spotkanie O wyzysku, Arundhati Roy, fot. Edyta Dufaj
A

Arundhati Roy, hinduska pisarka i aktywistka społeczna, szybko stała się symbolem oporu przeciwko rządowej opresji we współczesnych Indiach. Za wydaną w 1997 roku powieść „Bóg rzeczy małych” otrzymała Nagrodę Bookera. Ówczesne władze jej ojczyzny za wszelką cenę chciały uczynić z niej twarz nowej, imperialistycznej i podszytej nacjonalizmem polityki. Roy gwałtownie sprzeciwiła się przypisywaniu jej tej roli, stając po stronie milionów uciskanych współobywateli. „Chcieli mnie zrobić narodową księżniczką. Odrzuciłam tron i dokonałam separacji, założyłam jednoosobową republikę protestu”, mówiła.

Jako pisarka przez lata milczała – działała w tym czasie na innych polach, pisała eseje polityczne i reportaże obnażające brutalne działania władz. Do literatury powróciła w 2017, wydając powieść „Ministerstwo niezrównanego szczęścia”. Pierwsza książka była kameralnym dramatem o miłości (choć pojawiały się w niej również napięcia społeczne na tle kastowym), druga to szeroka panorama społeczna, w której Roy oddaje głos ludziom wykluczonym i żyjącym w nędzy.

W dalszej części spotkania pojawiło się pytanie o przyszłość. Czy istnieje szansa na poprawę losu milionów ludzi żyjących na ulicach wielkich aglomeracji? „Podziały się pogłębiają, sukces nowej klasy średniej ma swoją cenę, którą płacą najbiedniejsi”, mówiła autorka. Przyszłość Indii, która wygląda ponuro, to także nasza przyszłość. Arundhati Roy to jedna z najbardziej przenikliwych i bezkompromisowych kronikarek naszej coraz mroczniejszej rzeczywistości. Czytajmy ją uważnie.


RELACJE Z CONRAD FESTIVAL 2018 >>>

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]