Conrad Festival: Dzień czwarty

Półmetek Festiwalu zdominowały dyskusje o różnych formach wspólnoty, a także o opowieściach, dzięki którym możemy przeprowadzać ich rewizje. Zapraszamy do obejrzenia galerii.

23.10.2015

Czyta się kilka minut

Tłumaczki. Dyskusja: Justyna Czechowska, Joanna Kornaś-Warwas, Katarzyna Krzyżewska / Fot. Tomasz Wiech
Tłumaczki. Dyskusja: Justyna Czechowska, Joanna Kornaś-Warwas, Katarzyna Krzyżewska / Fot. Tomasz Wiech

Czwarty dzień rozpoczęło kolejne spotkanie w paśmie „Po debiucie”. Tym razem gościem był Michał R. Wiśniewski, autor powieści „Jetlag” – niezwykle ciekawego portretu pokolenia współczesnych trzydziestolatków rozczarowanych tym, co może im zaoferować dziś rzeczywistość. Dyskusja krążyła wokół niespełnionych obietnic futurologicznych – przyszłość, gdy stała się teraźniejszość, przyniosła bylejakość, którą można oswajać tylko poprzez ironię. Na szczęście, zdaniem autora, pewnej nadziei można szukać w miłości.

Temat braku zakorzenienia powrócił w rozmowie „Jestem stąd, czyli skąd”, w której wzięła udział Brygida Helbig Henryk Waniek i Piotr Śliwiński. Po krótkiej epoce zachłyśnięcia się globalizmem powrócił problem, który organizował wyobraźnię niemalże wszystkich nowoczesnych pisarzy – tożsamość. Bo „skąd” może odnosić się do wielu rzeczy: geografii, pochodzenia, narodowości, języka, religii... Z kolei „skąd jesteś?”, to wciąż najważniejsze pytanie naszego świata.

Niemalże równolegle odbyła się rozmowa z tłumaczkami literatury – czyli właściwie ten sam problem, jednie rozpatrywany na bardziej konkretnych przykładach.


CZYTAJ TAKŻE:


Gdy posadzi się koło siebie Zbigniewa Liberę i Marcina Koszałkę – artystów o nieograniczonej wyobraźni i być może jeszcze większej odwadze – to wiadomo, że dyskusja będzie elektryzująca. Ich ostatnie pomysły krążą wokół rewizji pojęcia wspólnoty. Jeśli uda im się zrealizować choćby niewielką ich część, to będziemy mieli, i nie ma w tym przesady, prawdziwe trzęsienie ziemi w polskiej debacie publicznej.

Podobna „chemia” była wyraźnie wyczuwalna między gośćmi spotkania „Ślady judaizmu”. Agata Bielik-Robson, Adam Lipszyc i Przemysław Tacik, choć różnili się w swoich stanowiskach na temat statusu tradycji żydowskich we współczesnej filozofii i kulturze, przeprowadzili brawurową reinterpretację kilku najważniejszych judaistycznych śladów, bez których nie da się „praktykować myślenia”. W tym samym czasie Jerzy Bralczyk, z właściwą sobie charyzmą, opowiadał o tym, jak opowiadać się powinno.

Wieczór dnia czwartego to dwa, niezwykle mocne i ważne spotkania. Pierwsze z nich z Kamelem Daoudem, algierskim pisarzem. Opowiedział on o swojej wizji literatury, w której kluczowe wydaje się pojęcie odpowiedzialności. Ta etyczność ma źródło w dziennikarskich doświadczeń autora, co pozwoliło płynnie przejść do ostatniego wydarzenia tego dnia, czyli spotkania z Hanną Krall – bez wątpienia najwybitniejszą polską reporterką. W rozmowie z Mariuszem Szczygłem i Wojciechem Tochmanem, którzy sami nazywają się jej uczniami, pisarka opowiedziała o kulisach swojej pracy, komentując fragmenty swojej prozy odczytywane przez prowadzących. Wniosek był jeden – reportaże będą potrzebne tak długo, jak będą żyli ludzie, którzy chcą opowiadać swoje historie. 

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Redaktor i krytyk literacki, stale współpracuje z „Tygodnikiem Powszechnym”.