Conrad Festival: Dzień trzeci

Podczas wszystkich wydarzeń festiwalowych tego dnia dominował problem fikcji, której nie sposób ograniczyć wyłącznie do literatury. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.

21.10.2015

Czyta się kilka minut

„Co ty pieprzysz, Jaskier?” Warsztaty pisania scenariuszy do gier komputerowych /  / Fot. Tomasz Wiech
„Co ty pieprzysz, Jaskier?” Warsztaty pisania scenariuszy do gier komputerowych / / Fot. Tomasz Wiech

Wielka polityka, która zdominowała wczorajsze spotkania festiwalowe, powróciła już na początku kolejnego dnia. „Polskie fikcje” – rozmowa z Ingą Iwasiów, Agnieszką Taborską, Grażyną Plebanek i Witem Szostakiem prowadzona przez Katarzynę Trzeciak obracała się wokół fikcji – podstawowego tworzywa otaczającej nas rzeczywistości – także tej narodowej i politycznej.

Z kolei profesor Earle Havens wygłosił wykład, w którym zaprezentował niezwykłą kolekcję artefaktów kultury wchodzących w skład zbioru „Biblioteca Fictiva”, czyli fałszywych tekstów i dokumentów ze wszystkich epok. Wniosek ze spotkania jest prosty – nie autentyczność decyduje o sile oddziaływania tekstów kultury, a ich kreatywność.


CZYTAJ TAKŻE: Teksty z festiwalowych dodatków i relacje z wydarzeń Conrad Festival.


„Ująć świat”, czyli rozmowa Tadeusza Sławka i Ryszarda Koziołka, w dość nieoczekiwany sposób zawędrowała w stronę... chodzenia. Profesor Sławek, nawiązując do tradycji perypatetyków, zasugerował, że w dzisiejszej kulturze nogi są zdecydowanie niedocenianą częścią ciała. Być może humanistyka potrzebuje właśnie „człowieka chodzącego”?

Krzysztof Bartnicki, tłumacz „Finneganów trenu” James Joyce'a oraz Marcin Szamandra, artysta-grafik stworzyli wspólnie niezwykłe dzieło – „Finnegans Meet”, księgę w formie rolodeksu. W rozmowie z Grzegorzem Olszańskim opowiedzieli o tym, dlaczego Joyce'a (a szczególnie jego ostatnie dzieło) należy wciąż na nowo poddawać reinterpretacjom i remediacjom. 

Fikcji nie sposób ograniczyć wyłącznie do literatury, co było widać podczas wszystkich wydarzeń festiwalowych tego dnia, szczególnie podczas rozmowy Igora Sarzyńskiego, Jakuba Szamałka i Łukasza Orbitowskiego w ramach spotkania „Agon, czyli muza graczy”. O tym, że gry komputerowe nie są wyłącznie formą niewinnej rozrywki, nie trzeba chyba nikogo przekonywać, ale współtwórcy międzynarodowego bestselleru „Wiedźmin 3” pokazali, że literatura i gry nigdy wcześniej nie były tak blisko siebie.

Wieczorem w Muzeum Narodowym w Krakowie odbył się wernisaż unikalnej wystawy fotografii Gisèle Freund, wybitnej niemieckiej portrecistki. Na swoich zdjęciach utrwaliła twarze wszystkich najważniejszych myślicieli i twórców XX wieku – to jej wzrok zdecydował o tym, jak ich zapamiętaliśmy.

Dzień, w którym przez cały czas powracał problem fikcji, został ostatecznie domknięty spotkaniem z wybitnym postmodernistycznym pisarzem Robertem Cooverem. Twórca, choć od wielu lat odcina się od tej tradycji, nieustannie poszukuje nowych form dla swoich opowieści, a rzeczywistość wciąż domaga się kolejnych fikcji. Choć to Robert Coover, więc może jest odwrotnie? 

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Redaktor i krytyk literacki, stale współpracuje z „Tygodnikiem Powszechnym”.