„Preludia”

Alexandre Tharaud odbrązawia Fryderyka Chopina. Chętniej dyskutuje z tradycją wykonawczą, rzadziej poddaje się powszechnie obowiązującym kanonom interpretacyjnym. Dlatego muzyka polskiego kompozytora pozbawiona jest u niego emfazy, nachalnej emocjonalności, teatralnych westchnień i taniego sentymentalizmu.

25.03.2008

Czyta się kilka minut

"Preludia", okładka /
"Preludia", okładka /

Nie jest przy tym Chopin pod palcami Tharauda pozbawiony ekspresji, naturalnej dozy nostalgii i uczuciowości. Wręcz przeciwnie. Introwertyzm francuskiego pianisty, jego pełen szacunku dystans do muzyki Chopina, próba spacyfikowania zawartych w partyturze afektów - wywołuje nadspodziewane napięcia i dramaturgiczne wahania.

Nagrane właśnie przez Alexandre'a Tharaud 24 Preludia opus 28 nabierają zatem innego wymiaru. Jakby pianista w Chopinowskim idiomie doszukiwał się barokowej motoryki i klasycystycznej symetrii, późnoromantycznego rozmachu i impresjonistycznej gry kolorów. Niekiedy więc słychać suchą i ascetyczną narrację bachowską (Preludium nr 3), czasem burzliwe i masywne brzmienia rodem z miniatur Siergieja Rachmaninowa (Preludium nr 1, 14, 16), innym razem subtelne cieniowanie barw zapożyczone z muzyki Claude'a Debussy’ego (Preludium nr 7, 23).

Co ciekawe, płytę dopełnia dialog utworów Fryderyka Chopina - trzy nieopusowane etiudy z cyklu "Méthode des Méthodes", Preludium cis-moll op. 45 i Preludium As-dur, z kompozycjami Frederica Mompou. Ów zmarły w 1987 roku hiszpański artysta odwoływał się do XIX- i XX-wiecznego dziedzictwa muzyki fortepianowej. W Música callada no 15 nawiązuje do Preludium 4. Chopina, zaś w "El lago" ("Jezioro") powołuje się na Debussy’ego.

Fryderyk Chopin

"Preludia"

Alexandre Tharaud - fortepian,

Harmonia Mundi

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Muzykolog, publicysta muzyczny, wykładowca akademicki. Od 2013 roku związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, w 2017 roku objął stanowisko dyrektora - redaktora naczelnego tej oficyny. Stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”.

Artykuł pochodzi z numeru TP 13/2008