Powstanie 2013

Moje córki (12, 12, 10) bez przerwy chodzą i nucą. Nucą i nucą, natrętnie, bo konkurs międzyszkolnej piosenki, nucą, bo wpada w ucho od sierpnia 1944, więc spory szmat czasu.

23.09.2013

Czyta się kilka minut

Więc córki śpiewają z upodobaniem non stop, w tę i we w tę. Że na tygrysy mają visy, że każdy chłopaczek chce być ranny, sanitariuszki morowe panny, i gdy cię kula trafi jaka, poprosisz pannę – da ci buziaka, i generalnie co dzień się przybliża chwila, że zwyciężymy i do cywila. A – co najśmieszniejsze, choć to w moim wypadku raczej śmiech przez łzy bezsilnej wściekłości – dowództwo jest morowe. Zaiste. Morowe jak powietrze.

Nucić im nie przeszkadzam, ale się zżymam po cichu. Batalion „Parasol” ok, dwudziestojednoletni ppor. „Ziutek”, uosabiający w piosence mityczne „dowództwo”, zginął śmiercią bohaterską kilka tygodni po skomponowaniu piosenki, trafiony solidniejszą kulą niż na początku sierpnia – więc wszystko super, choć jednak niezupełnie, bo do pewnego szczebla. Jak wytłumaczyć dzieciom, że prawdziwe „dowództwo” nie zasługuje na chwalebną pamięć, ulice, skwery, place i witraże. Opowiedzieć, jak bardzo pan Okulicki był morowy i jak niesamowicie nadstawiał głowę („schodząc do głębokiej konspiracji”) w powstaniu, które absolutnie bezsensownie wywołał? Opowiadać o geniuszu dowódczym pana Chruściela? O odpowiedzialności tych kilku panów, zaślepionych partaczy z tzw. dowództwa? Dać im do przeczytania „Obłęd ’44”?

Może kiedyś, ale nie teraz. Teraz Prawo i Sprawiedliwość w kampani referendalnej w Warszawie będzie nawiązywać do symboliki powstańczej 1944 w celu pozbawienia Hanny Gronkiewicz-Waltz funkcji prezydenta 2013. Nie, to nie żart, to deklaracja. Mam swoje zdanie na temat działalności pani prezydent, zwłaszcza na niwie kultury, ale „Parasola” bym w to nie mieszał. Kaczyński jak Okulicki? Fatum ciąży nad stolicą. Czy kiedyś pierzchnie? Czekam na wiatr, co rozgoni ciemne, skłębione zasłony.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Reżyser teatralny, dramaturg, felietonista „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Laureat kilkunastu nagród za twórczość teatralną.

Artykuł pochodzi z numeru TP 39/2013