Miłosierna, opiekuńcza i brutalna

W sztuce europejskiej niewątpliwie najpopularniejszą matką jest Matka Boska.

25.05.2017

Czyta się kilka minut

Matka Boska Orędowniczka Dusz Czyśćcowych, XV w., Museo d'Arte "Constantino Barbella", Chieti /
Matka Boska Orędowniczka Dusz Czyśćcowych, XV w., Museo d'Arte "Constantino Barbella", Chieti /

Warto jednak zauważyć, że jej macierzyńska opieka obejmowała nie tylko Dzieciątko Jezus. Maria była czczona jako matka wszystkich wiernych – a w odniesieniu do tego powstawały ciekawe, a czasem nawet zaskakujące wizerunki. Pobożność maryjna mocno rozwinęła się w późnym średniowieczu; to właśnie z tego czasu, oraz z okresu wczesnej nowożytności, pochodzi najwięcej dziwnych obrazów i rzeźb związanych z różnymi legenadami maryjnymi. Straciły one popularność po Soborze Trydenckim (1545-1563), jako że wówczas Kościół zdecydował się zdystansować od takich przedstawień, które mogły być przedmiotem uzasadnionej krytyki ze strony protestantów.

Michael Erhart, Madonna z Ravensburga, 1480, Bode-Museum, Berlin, Fot. Wikimedia Commons

Przede wszystkim Matka Boska jako opiekunka wiernych występowała w przedstawieniach Mater Misericordiae (Matka Miłosierdzia), zwanych także Madonną Płaszcza Ochronnego. Maria opiekuńczo rozpościera swój płaszcz ponad grupami modlących się do niej postaci; wydaje się, że ten typ ikonograficzny wykształcił się w średniowiecznej sztuce włoskiej, a szczególnie spopularyzowany został przez franciszkanów i dominikanów. W wyjątkowo ciekawy sposób funkcjonowała Matka Miłosierdzia w kontekście epidemii – oto ochronny płaszcz Madonny staje się schronieniem przed zarazą. Ową zarazę zsyła Bóg, miotając w kierunku wiernych strzały (symbolizujące śmierć z “morowego” powietrza) i wysyłając uzbrojone w miecze anioły. Ostatecznie otrzymujemy zatem dość zaskakujący obraz: oto Chrystus jest tym złym, przed którym może nas ochronić Matka Boska, najwyraźniej nie tylko lepsza, ale i potężniejsza od samego Boga.

 Benedetto Bonfigli, Maria Matka Miłosierdzia, XV w., Oratorium San Bernardino, kościół San Francesco al Prato w Perugii. (Maria Mater Misericordiae, katalog wystawy MNK, red. P. Krasny, Kraków 2016, kat. nr II.3)

Jeśli już jednak śmierć nas dopadnie, to być może trafimy do czyśćca – tam również możemy liczyć na pomoc Matki Boskiej. Na przełomie XV i XVI wieku Kościół intensywnie propagował modlitwy za dusze czyśćcowe, szczególnie zalecając zwracanie się w tej materii do Marii. W sztuce zaś pojawiały się przedstawienia Matki Boskiej jako Orędowniczki Dusz Czyśćcowych: oto cierpiący w płomieniach grzesznicy dozają ochłody dzięki… mleku, które wytryskuje na nich z piersi Madonny!

Matka Boska Orędowniczka Dusz Czyśćcowych, XV w., Museo d'Arte "Constantino Barbella", Chieti (Maria Mater Misericordiae, katalog wystawy MNK, red. P. Krasny, Kraków 2016, kat. nr III.24)

Lepiej jednak nie czekać na to, co będzie po śmierci – o pomoc Marii warto się zwrócić nawet w ostatniej chwili życia. W tym aspekcie interesująca jest legenda związana ze św. Teofilem z Adany (zm. w 1 poł. VI w.), która posłużyła za temat sztuki napisanej w XIII wieku (pt. Le Miracle de Théophile). Teofil miał zrobić karierę w Kościele (został biskupem) dzięki pomocy diabła, który oczywiście w zamian zarezerwował sobie duszę nieszczęśnika; Teofil podpisał cyrograf własną krwią. Żałując później swej decyzji, nie miał odwagi zwrócić się do Boga, ale poprosił o pomoc Matkę Boską, która oczywiście ostatecznie ów cyrograf odzyskała – Teofil zmarł zatem jako człowiek wolny od zakusów diabła. W krakowskiej sztuce późnogotyckiej powstało wyjątkowe przedstawienie tego epizodu: Maria zwracająca cyrograf umierającemu Teofilowi ukazana została na jednej z kwater Poliptyku z Lusiny, stworzonego w początkach XVI wieku przez warsztat zainspirowany dziełami Wita Stwosza. Niestety, ta właśnie kwatera jest stratą wojenną – ołtarz został zarekwirowany w 1940 r. i ostatecznie wywieziony do Niemiec. Po wojnie do Krakowa powróciły same skrzydła; zaginęła część środkowa (przedstawiająca Świętą Rodzinę) oraz właśnie ta niesłychanie interesująca kwatera z cudem Teofila.

 Legenda o św. Teofilu z Adany, kwatera ze skrzydła poliptyku z Lusiny, pocz. XVI w., zaginiona / Źródło: culture.pl

Na koniec jeszcze warto przyjrzeć się przedstawieniom określanym jako Matka Boska Wspomożycielka (Madonna del Soccorso) – niewątpliwie w tych wizerunkach Maria jest najbrutalniejsza, wymachuje bowiem pałką (ewentualnie batem)! Oczywiście Matka Boska używa przemocy przeciwko diabłu, w obronie duszy niewinnego dziecka. Jest to ilustracja legendy, popularnej w różnych wersjach przede wszystkim we Włoszech i Francji: szatan zamierzał zabrać duszę dziecka, ponieważ było ono owocem grzechu, lub też dlatego, że jego rodzicielka w gniewie sama poleciła swojego potomka diabłu. Na szczęście na ratunek przyszła Matka Boska – bijąc diabła wyszarpała maleństwo z jego szponów. Jak każda matka, również Maria potrafi stać się brutalna, gdy w grę wchodzi obrona dziecka… Trzeba jednak przyznać, że Madonna w sztuce zawsze jest piękna i pełna kobiecego wdzięku – nawet kiedy wymachuje pałką!

Madonna del Soccorso, XVI w., Museo Civico Pinacoteca Palazzo Lazzarini, Morrovalle / Żródło: www.comune.morrovalle.mc.it)

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Absol­wentka Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, doktor historii sztuki, medie­wistka. Ma na koncie współpracę z różnymi instytucjami: w zakresie dydaktyki (wykłady m.in. dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Otwartego AGH, licznych… więcej