Festiwal Conrada dzień I

Hasło tegorocznej edycji Festiwalu Conrada brzmi „Natura przyszłości”. Goście z całego świata – pisarze, dziennikarze, filozofowie – zastanawiać się będą, co czeka nas zarówno w bliższej, jak i dalszej perspektywie czasu.

19.10.2021

Czyta się kilka minut

 /
/

O tym, że ostatnie półtora roku to czas niepokoju, przekonywać nie trzeba nikogo. Lęk i niepewność trwale zakorzeniły się w naszym życiu  zarówno tym prywatnym, jak i zbiorowym. Boimy się o zdrowie własne i najbliższych, nie mamy też pewności, jaki świat wyłoni się z pandemicznego chaosu. Do tego problemy, z którymi zmagaliśmy się wcześniej  katastrofa klimatyczna, kryzysy migracyjne, napięcia polityczne  jedynie na chwilę zeszły na drugi plan, a teraz wracają ze zdwojoną siłą. Dlatego też hasło tegorocznej edycji Festiwalu Conrada brzmi „Natura przyszłości”. Goście z całego świata  pisarze, dziennikarze, filozofowie  zastanawiać się będą, co czeka nas zarówno w bliższej, jak i dalszej perspektywie czasu. A to dlatego, że kultura w ogólności, a literatura w szczególności  tak jak rozumieją ją goście i organizatorzy Festiwalu  to przede wszystkim niezwykłe narzędzie do opowieści o kondycji świata. Tego tu i teraz, ale też tego, który dopiero nadejdzie.


CZYTAJ WSZYSTKIE MATERIAŁY I RELACJE Z FESTIWALU


Pierwszy dzień festiwalu rozpoczął się od dyskusji wokół pojęcia melancholii. Ten stan ducha, zdiagnozowany jeszcze przez Arystotelesa, kojarzy się przede wszystkim z dystansem, łagodnym, ale jednak konsekwentnym wycofywaniem się jednostki ze świata zbiorowego ku smutkom i olśnieniom życia prywatnego. Jednak Michał Tabaczyński, autor przekładu „Anatomii melancholii” Roberta Burtona, klasycznego dzieła dla wszystkich urodzonych pod czarnym słońcem, przekonywał, że jest inaczej. Dla niego melancholia, choć oczywiście zawsze zrodzona w osobistym imaginarium pojedynczego człowieka, ma również olbrzymi potencjał dla politycznego działania. Stan zawieszenia, oscylowanie między światem wewnętrznym i zewnętrznym, to dla niego moment kluczowej refleksji, bez którego trudno o skuteczne funkcjonowanie na forum społecznym. Melancholia, która może przyjmować wszystkie odcienie czerni, w jego ujęciu to miejsce na oddech przystanek, z którego dobrze widać to, co było, ale też to, co dopiero nadejdzie.

Przyszłość szaleństwa | Appignanesi | Marcinów

Krytyczne spojrzenie w przeszłość, które pomóc może lepiej zrozumieć przyszłe wyzwania stojące przed ludzkością, pojawiło się również podczas rozmowy z brytyjską pisarką i historyczką Lisą Appignanesi. Jej głośna książka „Szalone, złe i smutne. Kobiety i psychiatrzy” to wnikliwa analiza historii psychiatrii, której bohaterkami-pacjentkami są przede wszystkim kobiety. To właśnie ta feministyczna perspektywa pozwala dostrzec z pełną ostrością zagrożenia, ale też nadzieje, które pokładamy w „lekarzach umysłu” od początku istnienia tej dyscypliny. U Appignanesi historia psychiatrii to przede wszystkim historia tego, jak na przestrzeni dekad definiowano ramy zdrowia psychicznego jednostki w obrębie społeczeństwa. To droga bolesna, pełna ślepych zaułków, dzięki której jednak wiemy coraz więcej o ludzkiej psychice. Z pewnością jeszcze sporo przed nami, dlatego warto spojrzeć wstecz, żeby uczyć się na błędach poprzednich pokoleń.

Przeczytaj także "Gra w szaleństwo", portret Lisy Appignanesi

Światy literackie | Fiedorczuk | Murek

Podobnie jak w zeszłym roku, każdego dnia Festiwalu prezentowany będzie film z cyklu „Światy literackie”. Pomysł jest prosty  przy pomocy słowa, obrazu i dźwięku zaprosić widzów do uniwersum danego pisarza lub pisarki. Pierwszego dnia Weronika Murek zabrała nas na spotkanie z Julią Fiedorczuk. Idąc tropem jej ostatniej powieści „Pod słońcem”, pisarki wybrały szczególne miejsce na rozmowę, czyli warszawskie Muzeum Neonów, gdzie zarówno wątek światła, jak i topos biblijnej marności nabrały nowych znaczeń. Fiedorczuk już od lat przekonuje nas, że żyjemy w świecie zaburzonych perspektyw  zakładamy bowiem, że nasza, ludzka perspektywa patrzenia na świat jest wyjątkowa i najbardziej interesująca, podczas gdy rzeczywistość ma do zaoferowania znacznie więcej. Wystarczy przyjrzeć się jej w innym świetle.

Przemiana | Kang | Najbar-Miller

Wieczorem z kolei obejrzeć mogliśmy rozmowę z koreańską pisarką Han Kang, której powieść „Wegetarianka” ukazała się w tym roku po polsku. Jej bohaterka postanawia przestać jeść mięso, a decyzja ta wzbudza olbrzymie kontrowersje w jej konserwatywnym otoczeniu. Nie o sam wegetarianizm tu jednak chodzi indywidualny wybór niespożywania mięsa uderza w czuły punkt całej wspólnoty. „Granica między tym, co prywatne, a tym, co polityczne bywa nieostra”, mówiła pisarka. Jak podkreśliła prowadząca spotkanie Justyna Najbar-Miller, wszystkie książki tej autorki zaczynają się od doświadczenia bardzo osobistego, intymnego wręcz, jednak szybko zaczynają zataczać coraz szersze kręgi, zamieniając się w opowieść o tym, jak pojedyncza wrażliwość rezonuje z gęstą siecią ludzkich relacji.

Przeczytaj także "Cierpliwy oddech drzew", o pisarstwie Han Kang


SPOTKANIA DO OBEJRZENIA NA:

FB Conrad Festival 

FB Tygodnik Powszechny 

kanale YouTube KBF 

platformie PLAY KRAKÓW

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
79,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Redaktor i krytyk literacki, stale współpracuje z „Tygodnikiem Powszechnym”.