Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Copernicus Festival: dzień trzeci

Copernicus Festival: dzień trzeci

26.05.2017
Czyta się kilka minut
Kolejny dzień Festiwalu zdominowały dyskusje o roli emocji w profesjonalnym życiu. Była mowa o tworzeniu prawa, literaturze, ale także o poszukiwaniu psychologicznych podstaw moralności.
Copernicus Festival: dzień trzeci / fot. Jacek Taran
„Fisz gra na emocjach” / fot. Jacek Taran
F

Festiwalowy czwartek rozpoczęła rozmowa z profesorem Fryderykiem Zollem, wybitnym znawcą prawa. Niestety, z przyczyn zdrowotnych na spotkanie nie dotarł profesor Andrzej Zoll, były Rzecznik Praw Obywatelskich i Prezes Trybunału Konstytucyjnego. Dyskusja dotyczyła etycznych podstaw profesji prawnika, ale też samego procesu tworzenia prawa. Prof. Zoll podkreślał, że prawidłowe działanie systemu prawnego w Polsce wymaga nieustannej pracy, która powinna zaczynać się już na etapie edukacji prawniczej. Jego zdaniem wyposażenie studentów kierunków prawniczych jedynie w wiedzę praktyczno-techniczną to za mało – niezbędny jest również komponent etyczny. „Bez elementarnej ludzkiej uczciwości i przyzwoitości, nawet najlepszy system prawny nie jest w stanie funkcjonować” – podsumował ten wątek prof. Zoll. Motyw przewodni tegorocznej edycji Festiwalu wywołał także temat emocji w praktykach prawniczych: „Emocje przynależą do sfery polityki. Aby być dobrym prawnikiem, należy zawsze zachować profesjonalny dystans. Pomieszanie tych porządków może być katastrofalne w skutkach” – stwierdził gość Śniadania Mistrzów.

Po południu przyszedł czas na literatów. Gośćmi spotkania „Piąty wymiar. Emocje w literaturze” byli Wojciech Bonowicz, Atka Brożek i Wit Szostak. Rozmowa dotyczyła roli, jaką uczucia mogą odgrywać w literaturze, ale również w samym procesie twórczym. Szostak podkreślił, że emocje, choć są ważne, trzeba jednak trzymać na wodzy, gdyż łatwo mogą przejąć kontrolę podczas pisania. „Często łapię się na tym, że za bardzo lubię swoich bohaterów, buduję z nimi szczególną relację, która jednak nie zawsze dobrze robi powieści. Dlatego muszę się pilnować” – stwierdził. Pozostali goście nie do końca się z tym zgodzili – Bonowicz mówił o szczególnej roli spontaniczności, a nawet pewnej niechlujności w tworzeniu poezji. „Nie chcieli by mnie państwo widzieć, gdy piszę” – powiedział półżartem. „Nie ma w tym nic z romantycznego wyobrażenia o pisaniu. To ciężka, męcząca praca”. W drugiej części rozmowy pojawił się ciekawy wątek stosunku autora do własnego dzieła. „Gdy skończę coś pisać, przez wiele tygodni nie czuję nic. To chyba rodzaj szoku. Nie jestem też w stanie zaglądać do swoich starszych tekstów” – mówiła Brożek. Literatura to przestrzeń, w której sublimuje się emocje, dlatego ich status w tekście jest tak skomplikowany. Bez emocji literatura nie może istnieć, jednakże rozmowa o nich, to rzecz trudna, często wręcz bardzo intymna. Dzięki Copernicus Festival mieliśmy możliwość chwilowego wglądu w tę fascynującą i tajemniczą sferę.

Gościem wieczoru była Karen Wynn, profesor psychologii i kognitywistyki na Uniwersytecie Yale. Jej wykład „O pochodzeniu uczuć moralnych i niemoralnych”, a także późniejsza debata (w której wziął udział także Paul Bloom), były próbą odpowiedzi na pytanie o genezę moralności w naszym społeczeństwie.



Równolegle z debatą w Forum Przestrzenie jako DJ wystąpił Bartosz „Fisz” Waglewski. Impreza „Fisz gra na emocjach” była muzyczną panoramą emocjonalnych brzmień: od funku, przez bossa nova, blues, hip-hop, soul, aż po muzykę afrykańską.

Dzień zakończyła projekcja filmu „Gran Torino” (reż. C. Eastwood).

Galeria zdjęć
  • Copernicus Festival: dzień trzeci
  • Copernicus Festival: dzień trzeci
  • Copernicus Festival: dzień trzeci
  • Copernicus Festival: dzień trzeci
  • Copernicus Festival: dzień trzeci
  • Copernicus Festival: dzień trzeci

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]