Reklama

Znane niewiadome są lepsze

Znane niewiadome są lepsze

28.08.2005
Czyta się kilka minut
Czas wyborów to czas specjalistów deklarujących, że z każdego są w stanie zrobić radnego, posła czy prezydenta, i dyskusji, na ile wyniki wyborów są efektem racjonalnej decyzji wyborców, na ile zaś marketingu politycznego. Milcząco zakłada się, że marketing to budowanie wizerunku niezgodnego z rzeczywistością. Na ile manipulacja jest skuteczną metodą osiągania sukcesu?.
N

Najlepszym komentarzem do tego dylematu jest popularne wśród amerykańskich specjalistów od marketingu - także politycznego - powiedzenie: “Można część ludzi oszukiwać przez długi czas lub wszystkich przez pewien czas. Nie da rady jednak oszukać wszystkich na długo" (ponieważ Amerykanie używają określenia “bullshitting", trafniej byłoby powiedzieć - “wciskać kit"). Zastosowanie tej zasady do wyborów jest o tyle sensowne, że aby je wygrać, trzeba byłoby przekonać (oszukać?) większość. Co to znaczy “na długo"? Nie ma tu uniwersalnej odpowiedzi - w przypadku hiszpańskiego premiera José Marii Aznara (próba wmówienia wyborcom, że zamachów w Madrycie dokonali Baskowie) “długo" oznaczało trzy dni; w przypadku George’a W. Busha (kwestia ukrycia broni masowego rażenia w Iraku) było to nieco więcej czasu.

Czy Aznar wygrałby wybory, gdyby mówił prawdę? Być może. Na pewno...

16139

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]