Przejdź do treści
Reklama
Top menu
Najnowsze wydanie
Autorzy
Archiwum
Newslettery
Podkast
Serwisy
Fundacja
Zostań Patronem Tygodnika
User Menu
Zaloguj
Kup Tygodnik
☰
Użytkownik
Zaloguj
Szukaj
Menu
Najnowsze wydanie
Autorzy
Archiwum
Newslettery
Podkast
Serwisy
Fundacja
Zostań Patronem Tygodnika
Tematy
Kraj
Wiara
Kultura
Zmysły
Świat
Historia
Nauka
Więcej
O nas
Redakcja
Wydawca
Nagrody i wyróżnienia
Reklama w Tygodniku
Regulamin serwisu
Polityka prywatności
Nota wydawnicza
Nota prawna
Kontakt
Tematy
Kraj
Wiara
Kultura
Zmysły
Świat
Historia
Nauka
Kup Tygodnik
teatr
Artykuły na ten temat
Spektakl o przemocy. Stawiszyński o sprawie Krystiana Lupy
Tomasz Stawiszyński
Sztuka ani nie wymaga, ani tym bardziej nie usprawiedliwia toksycznych zachowań. Standardy etyczne są dziś zupełnie inne niż jeszcze kilkanaście lat temu, ze…
„Sędziowie” Anny Augustynowicz to spektakl, który przepaja pozornie chłodny spokój
Dariusz Kosiński
Wyspiański szukający sposobu, by na scenie oddać głos kobiecie, to ktoś zupełnie inny, bardziej nam współczesny niż wieszcz narodowy sprowadzający do teatru…
Wyśnić delikatny świat. Teatr osób z niepełnosprawnościami bujnie się rozwija
Dariusz Kosiński
Jak dla pierwszych punków, tak i dla ludzi z zespołem Downa społeczeństwo nie miało żadnej propozycji na przyszłość. Odpowiedzią na scenie było anarchistyczne…
Katowice: Miasto Ogrodów, Miasto Muzyki, Miasto Teatru
Dariusz Kosiński
Katowice żyją nie tylko lokalną tożsamością. Są dynamicznym ośrodkiem kulturalnym, akademickim i biznesowym, mierzącym się z całą plątaniną zagadnień.
Potęga zmysłów. Czym przyciąga teatr Twarkowskiego
Dariusz Kosiński
Nowoczesny, technologicznie wzmocniony teatr bogaty stanowi atrakcję i ostatni krzyk mody, przyciągający tłumy widzów. Ale u Łukasza Twarkowskiego nie polega…
Jak sobie wyobrażasz Kielce?
Dariusz Kosiński
Metropolitalni intelektualiści nadal krążą po „prowincji” przekonani, że uda im się wydobyć „lud” z błędów. Ale jedyny teatr w mieście musi czasem pogodzić…
Jan Nowicki: Inteligent pierwszego rzutu
Jan Nowicki
,
Justyna Marcinkowska
JAN NOWICKI: Nigdy nie byłem specjalistą od marzeń. Po co mi marzyć? To, co fala czasu sama przyniesie, jest tak interesujące! W zupełności wystarczy.
Dzisiejszy off nie jest wściekły. Czy teatr niezależny ma jeszcze sens?
Dariusz Kosiński
Teatr studencki i niezależny przyciągał tłumy nowatorskimi rozwiązaniami i odwagą atakowania oficjalnej wizji rzeczywistości. Czym może być dziś, gdy te…
Kapitanie, mój kapitanie. Dla Eugenio Barby teatr to sposób życia
Dariusz Kosiński
Eugenio Barba napisał kiedyś takie zdanie, które często kiedyś cytowałem i chyba zacznę znów powtarzać: „Teatr jest nieznośny, jeśli redukuje się go do…
Przemoc przykazań, czyli „Dekalog” po 25 latach
Dariusz Kosiński
„Dekalog” w Teatrze Narodowym nie jest dobrym przedstawieniem, ale niestety – znaczącym.
Zełenski, bohater naszych czasów
Dariusz Kosiński
Pomysł robienia groteskowego przedstawienia o wojnie jest ryzykowny. Spektakl „NaXuj. Rzecz o prezydencie Zełenskim” jest jak chamska nieheblowana deska do…
Widma i duch. Nowy spektakl Krystiana Lupy
Dariusz Kosiński
Wydawało się, że Krystian Lupa chce zapytać o także swoją odpowiedzialność za to, że pokolenie dzieci-kwiatów zmieniło się w pokolenie dobrze ustawionych „…
Nieskończone poprawiny
Dariusz Kosiński
Zenon Fajfer i Anna Augustynowicz uświadamiają, że nawet jeśli możemy o katastrofie smoleńskiej na chwilę zapomnieć, to ona na pewno nie zapomni o nas.
Regina Poloniae
Dariusz Kosiński
Masłowska jest pisarką teatralną w takim sensie i może nawet w takim samym stopniu, jak pisarzem teatralnym był Gombrowicz. Ich ton jest pozornie lekki, pełen…
„Dziady” i efekt mrożący
Przemysław Wilczyński
Oto do teatru walą tłumy, przedstawienie ma zapewnioną widownię na miesiące, pedagodzy zaś ze zdwojoną werwą szykują się do omawiania spektaklu. Czy…
Metamorfozy i odloty
Dariusz Kosiński
WŁÓCZYKIJ KULTURALNY | Stęsknieni za żywym teatrem widzowie wnoszą doń dodatkową energię. To przede wszystkim dla nich teatry przygotowały propozycje na…
„Pierwszy chleb”, czyli kaganiec na teatr
Anna Łabuszewska
Okręt „Sowriemiennik” płynął pod prąd, próbując ominąć rafy cenzury, czasem dryfował, ale zawsze wracał na kurs opowiadania Rosjanom o nich samych i o ich…
Jakby pan na mnie patrzył
Marcin Choduń
Przed każdym przedstawieniem jest próba sytuacyjna – z której strony wejście na scenę, z której zejście. Aktorzy niedowidzący obchodzą scenę z aktorami…
Kultura w domu zachodzącego słońca
Ignacy Dudkiewicz
Kiedy walczyłem, żeby mnie wypuszczono z izolacji w DPS-ie, to najbardziej chodziło mi o teatr. Grupa miała warsztaty, rozwijała się, tworzyła spektakl, kto…
Między Wenecją a Itaką
Dariusz Kosiński
Krzysztof Warlikowski otrzymał 3 lipca Złote Lwy weneckiego Biennale di Teatro za całokształt twórczości. Miesiąc wcześniej w Teatrze Nowym odbyła się długo…
Tryzna
Dariusz Kosiński
Klata nie rezygnuje z punkowego aktu niezgody na wciąż odnawiającą się polską nieautentyczność. Choć nosi żałobę po naszej wolności, walczy. Jego teatr nie…
Poruszenie
Dariusz Kosiński
Kiedyś mityczną istotą i ideałem sztuk scenicznych wydawała się poezja, potem – konstrukcja. Dziś jest nią ciało w ruchu.
Wiwisekcje
Dariusz Kosiński
Ewelina Marciniak patrzy na kłębiące się ludzkie emocje, by pokazać to, czego sami często nie widzimy, a co prowadzi nas ostatecznie na zatracenie.
Prawdziwy koniec laboratorium
Dariusz Kosiński
Na naszych oczach rodzi się praktyka bycia, która spełnia się w samym istnieniu. A o istotę nie pyta, bo pytanie to uznaje za bezprzedmiotowe.
Na linii frontu
Dariusz Kosiński
Nadchodzi najważniejszy moment spektaklu – gdy już nadejdzie, wie się, że to dla niego zrobiono całe to przedstawienie. Mamy włączyć swoje kamery na Zoomie. Na…
W świecie zapowiedzianego końca
Dariusz Kosiński
Po miesiącach wirtualnego oglądania i wymuszonych zmianach planów sezon teatralny zaczął się wcześniej i z ogromną dynamiką. Włóczykij to za mało – potrzebny…
Narzędzia dystynkcji
Dariusz Kosiński
Kiedyś Warszawa huczała od opowieści o wykwintnej kolacji, którą w towarzystwie aktorów można zjeść w Teatrze Studio. Trzydzieści lat później, w tym samym…
Komu to służy
Dariusz Kosiński
Znów trzeba stawiać podstawowe pytania o kulturę. Tym razem nie chodzi tylko o ministerstwo i jego politykę, ale o nas, o nasze potrzeby, pragnienia i…
Spoidło wielkie
Paweł Potoroczyn
,
Marek Rabij
PAWEŁ POTOROCZYN, dyplomata i menadżer kultury: Twórcy czują się jak pszczoły, które muszą tłumaczyć niedźwiedziom, że nie mogą być rozliczane tylko z ilości…
Na linii
Dariusz Kosiński
Teatr dzieje się na żywo. Obecni ciałem i duchem aktorki i aktorzy działają wobec żywych, obecnych w tej samej przestrzeni widzów. I co teraz?
Kultura w skrócie
10–16 marca
National Słowacki Company
Dariusz Kosiński
Wystawianie tekstów należących do dziedzictwa kultury narodowej to jeden z sensów istnienia stałego, repertuarowego, publicznego teatru dramatycznego. Jego…
I kto tu jest przyszłością?
Dariusz Kosiński
W polskim teatrze coś się właśnie zasadniczo zmieniło. Niektórzy zadają wręcz pytanie: czy to w ogóle jest jeszcze teatr?
A niech to gęś kopnie! Teatr małego widza
Alicja Morawska-Rubczak
Od ponad dekady w Polsce teatr dla dzieci traktowany jest coraz poważniej. Pochyla się nad nim krytyka, artyści nie są spychani do dydaktycznego getta, a…
Nic nie rzekła Aniołowi
Dariusz Kosiński
Po nieudanej próbie powołania teatralnej wspólnoty Jan Klata coraz mocniej wchodzi w osobiste porachunki z przeciwnikiem największym i najtrudniejszym. W jego…
Na cmentarzu też jest porządek
Jacek Taran
Nie boję się wyjścia na scenę. Dopiero jak tam stoję i zaczynam myśleć o domu, o zabitym synu, o mamie, to przychodzi strach. Boję się wojny – mówi Heda,…
Teatr na drugim brzegu
Dariusz Kosiński
Komuna Warszawa to centrum prężnego i wewnętrznie zróżnicowanego środowiska, które najprościej określić mianem „alternatywne”.
I tylko wysp tych nie ma
Dariusz Kosiński
W „Capri” Krystian Lupa mierzy się z winami własnymi czy też z winami tej kultury, z której sam wyrasta i która jest jego ojczyzną.
Scena na nowo i znów
Dariusz Kosiński
W teatrze granica między powrotem a nowością jest bardzo płynna, a relacje między nimi – paradoksalne. Zapowiedzi na nadchodzący sezon w pełni to potwierdzają.
Teatra naiwne
Dariusz Kosiński
W finale sezonu teatralnego na polskie sceny wyszli Hamlet i Jezus. Tak się to ułożyło, zapewne przypadkiem. Ale ten przypadek nosi wszelkie znamiona…
Mam do tej ziemi prawo...
Dariusz Kosiński
W ubiegłym roku minęła 220. rocznica polskiej prapremiery „Hamleta”. W ciągu dwóch wieków duński królewicz stał się księciem polskiej wyobraźni. Maja…
Multikino
Dariusz Kosiński
W „Kinie moralnego niepokoju” spotykają się Thoreau i Kieślowski. Pierwszy proponuje odejście od cywilizacji i życie zgodne z rytmem natury, drugi – sztukę…
Widmologie teatralne
Dariusz Kosiński
Dwa odległe miasta, dwa odmienne teatry. To samo udręczenie i jedno pragnienie: niech będzie inaczej. Piotr Cieplak i Grzegorz Jarzyna wystawiają Polskę…
Słusznie wyproszeni
Dariusz Kosiński
Rozumienie kobiet przez mężczyzn to wciąż zawłaszczenie i projekcja. Może właśnie tu zaczyna się prawdziwy zwrot, by nie powiedzieć: rewolucja w uznaniu…
Teatralne TKM
Dariusz Kosiński
Wpatrzony we własny zbolały pępek bohater Iwaszkiewicza staje się uosobieniem wyjątkowo żałosnego wcielenia męskości. I co z tego?
Pochwała alchemików
Maciej Szklarczyk
„Materia prima” to alchemiczny „pierwszy materiał”. W sprawnych rękach teatralnych alchemików umożliwia przemianę tego, co materialne, w emocje, wzruszenie,…
Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest...
Dariusz Kosiński
Jerzy Trela powraca na scenę jako widmo dawnego teatru. Zrodzonego dla publiczności dzielącej wspólne kody, zasoby wiedzy, pytania i wątpliwości. Teatru…
Kilka scen z rewolucji
Krzysztof Story
Wiele razy słyszałam: to nieetyczne, że wmawiasz osobom z zespołem Downa, że mogą być aktorami. A ja wiedziałam, że mogą – mówi Justyna Sobczyk, założycielka…
Stronicowanie
Bieżąca strona
1
Page
2
Page
3
Page
4
Następna strona
Następna strona ›
Ostatnia strona
Koniec »