Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Sztuka codziennego użytku

Sztuka codziennego użytku

16.12.2012
Czyta się kilka minut
Dziełem artysty nazwać można nie tylko obraz czy rzeźbę, ale także... krzesło czy wazon.
Szafa kredensowa, północne Włochy, 2. poł. XVIII w. Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
W

W dawnych wiekach sztuki nie oddzielał od odbiorcy skomplikowany system alarmowy. Towarzyszyła mu podczas codziennych czynności: w gabinecie, buduarze, salonie. Obrazy stanowiły element wnętrza – podobnie jak meble, nierzadko arcydzielne. We Wrocławiu powrócono do tej tradycji, uzupełniając prezentację europejskiego malarstwa i rzeźby o aneks, gdzie w porządku chronologicznym przedstawiono dzieje zachodniego meblarstwa.

Oto np. XVI-wieczna skrzynia zwana cassone z północnych Włoch. Oko wychwytuje kolejne dekoracje: pilastry, kariatydy, meandry – całą encyklopedię motywów charakterystycznych dla zafascynowanego antykiem renesansu.

Albo barokowa szafa falista, zwana Wellenschrank, wykonana ok. 1700 r. we Frankfurcie nad Menem. Ileż maestrii wymagało od rzemieślnika stworzenie tych wybujałych, giętkich form, a przy tym monumentalnych?! Szafę tę i dziś można bez problemu rozłożyć i złożyć na nowo. Zupełnie innymi środkami operuje – pochodząca z tego samego okresu – orzechowa sekretera w stylu królowej Anny. Brytyjskie meble zawsze były lżejsze, bardziej powściągliwe, delikatniejsze.

Dalej klasycyzm, który po latach wybujałości uspokoił formy – choćby tylko wspaniale intarsjowana szafa z północnych Włoch, w której wykorzystano dziesiątki gatunków drewna, przypominająca meble powstałe w słynnym pod koniec XVIII w. warsztacie Giuseppa Maggioliniego. I bliski klasycyzmowi styl empire, odwołujący się do starożytnego Rzymu i Egiptu, który reprezentuje na wystawie wiedeńska sekretera-szyfoniera.

We wnętrzach neorenesansowego budynku Muzeum najlepiej prezentują się chyba przedmioty powstałe w wieku XIX, wykonane w stylu mieszczańskiego biedermeieru bądź historyzmu w najważniejszych ośrodkach tego okresu – w Wiedniu bądź Berlinie. Wśród nich uwagę zwraca krzesło zaprojektowane najprawdopodobniej przez słynnego architekta Carla Friedricha Schinkla (najprawdopodobniej, bo przecież meble nie były sygnowane).

I tak pomału dochodzimy aż do secesji, którą pokazano w obydwu jej odmianach: geometrycznej, która dominowała w Wiedniu, i floralnej, czyli paryskiej. Z jednej strony widzimy elegancką dwuosobową sofę z giętego drewna, którą wymyślił Austriak, Josef Hoffmann, z drugiej – szklany wazon autorstwa samego Émile’a Gallé (to największe dzieło tego artysty w zbiorach polskich).

Wrocławska prezentacja rzemiosła artystycznego to „dzieło w toku”. W przyszłym roku uzupełniona bowiem zostanie o wyroby ceramiczne, szklane, metalowe, tkaniny, stroje, medalierstwo... Tym samym sztuka powróci do domu...

Kuratorką aneksu rzemiosła artystycznego przy ekspozycji sztuki europejskiej XV–XX w. w MNWr jest Małgorzata Korżel-Kraśna.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Dziennikarka, historyk i krytyk sztuki. Autorka książki „Sztetl. Śladami żydowskich miasteczek” (2005).

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]