Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Trzecie oko

Trzecie oko

17.10.2017
Czyta się kilka minut
Za życia on cieszył się międzynarodową sławą, ona miała raczej status osoby towarzyszącej. Po latach role się odwróciły. Frida Kahlo i Diego Rivera – najsłynniejsi malarze Meksyku.
Frida Kahlo „Autoportret jako Tehuanka lub Diego w moich myślach”, 1943 r. Z KOLEKCJI JACQUES’A I NATASHY GELMANÓW / BANCO DE MÉXICO
N

Na plakacie zapraszającym na wystawę otwartą właśnie w poznańskim Centrum Kultury Zamek znalazł się jeden z najbardziej rozpoznawalnych autoportretów malarki. Patrzymy na smagłą, pociągłą twarz o przenikliwym spojrzeniu, z charakterystycznym kruczoczarnym, zrośniętym łukiem brwi. Głowa otulona śnieżnobiałym welonem czy zawojem. Jednak najważniejsze okazuje się „trzecie oko” na czole: miniaturowy portret jej męża. To w gruncie rzeczy kwintesencja relacji Fridy i Diega. On był dla niej całym światem. Kim ona była dla niego?

J.M.G. Le Clézio, autor ich podwójnej biografii, pisał: „Diego Rivera czuł spojrzenie żony – spojrzenie zakochane, rozgniewane, czasem krytyczne aż do bólu, lecz nigdy nie obojętne. Ten wzrok odmieniał malarza, wpływał na jego decyzje, kierował jego postępowaniem. (...) Artysta przez całe życie oscylował między całkowitym oddaniem się komunizmowi a potrzebą...

13389

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]