Niemiecka prokuratura przeciw aktywistom klimatycznym

Jak daleko można się posunąć w walce o tzw. słuszną sprawę? Po brytyjskiej Just Stop Oil działalność kolejnej organizacji ekologicznej stała się przedmiotem kontrowersji – tym razem w Niemczech.

03.08.2023

Czyta się kilka minut

LETZTE GENERATION / East News

24 maja policja dokonała przeszukań w mieszkaniach członków Letzte Generation (Ostatniego Pokolenia). Nikogo nie aresztowano, jednak siedmiu osobom – wszyscy z nich są poniżej trzydziestki – zarzuca się organizowanie zbiórki pieniędzy na działalność przestępczą. Dwójka innych członków Letzte Generation jest też podejrzana o próbę sabotażu ropociągu prowadzącego z włoskiego Triestu.

Organizacja stała się znana w 2021 r., kiedy jej członkowie prowadzili strajk głodowy pod Bundestagiem, domagając się rozmów z politykami. Rok później w poczdamskim muzeum obrzucili pomidorami obraz Claude’a Moneta. W styczniu 2023 r., podczas protestu przeciw powiększeniu kopalni węgla w Lützerath, zatrzymano na krótko słynną aktywistkę klimatyczną Gretę Thunberg. Z kolei ostatnie tygodnie to w Berlinie i innych miastach kraju niemal codzienne doniesienia o blokowaniu przez Letzte Generation skrzyżowań i ulic. Zdaniem członków organizacji walka o klimat wymaga od aktywistów działań radykalnych. Jednak większość Niemców (według ankiety tygodnika „Der Spiegel” aż 79 proc.), także krytykujących politykę rządu w tej sprawie, potępia taki sposób działania. Za przynoszący więcej szkody niż pożytku uznali go też Zieloni.

Kanclerz Niemiec Olaf Scholz odmówił odniesienia się do akcji policji. Wspierana głównie przez skrajną lewicę Letze Generation oskarża polityka o jej sprowokowanie wcześniejszymi komentarzami. Niezależnie od prawdziwości tych zarzutów (Scholz, owszem, uznał radykalne protesty za „szalone”, lecz głównie mówił o ich nieskuteczności) cała sprawa – kolejna tego typu w Europie – pokazuje, jak szybko nakręca się spirala ­radykalizmu. Pośród pierwszych żądań organizacji Letze Generation były m.in. utrzymanie na stałe wakacyjnej oferty komunikacji ­publicznej (9 euro za bilet miesięczny na całą sieć) oraz ograniczenie prędkości na autostradach. ©℗

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Marcin Żyła jest dziennikarzem, od stycznia 2016 do października 2023 r. był zastępcą redaktora naczelnego „Tygodnika Powszechnego”. Od początku europejskiego kryzysu migracyjnego w 2014 r. zajmuje się głównie tematyką związaną z uchodźcami i migrantami. W „… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 23/2023

W druku ukazał się pod tytułem: Niemiecka prokuratura przeciw aktywistom