Dobrze nam z Tobą

2. niedziela Wielkiego Postu

15.03.2011

Czyta się kilka minut

Wielki Post ledwie się zaczął, czy nie powinno się uderzyć mocno, a nie zagłaskiwać sprawę? Zamiast opowiadania o górze Tabor, bo to dopiero zapowiedź wydarzeń, lepiej byłoby zacząć od Golgoty, czyli od spełnienia zapowiedzi...

Tak może mówić zwolennik pedagogiki strachu. Ale ta pedagogika, choć w Biblii występuje, nie jest zasadniczym sposobem, w jaki Bóg podchodzi do człowieka. Robi On przecież wszystko, by człowiek­ mógł powiedzieć, że dobrze jest mu przebywać z Bogiem i chciałby taki stan rzeczy utrzymać na wieki, wieków. Amen! A nie da się tego uzyskać kijem i marchewką. Człowiek musi się przekonać nie tylko, że Bóg jest, ale: jaki jest. I to, jaki On jest, decyduje również o istnieniu Boga dla tego oto człowieka.

Jaki zatem jest Bóg chrześcijan? Opowiadanie o górze Tabor daje jedną z doskonalszych odpowiedzi. Bóg chrześcijan jest najściślej związany z człowiekiem, i to jak najbardziej konkretnym, znanym z imienia i nazwiska. Owszem, nieobca jest mu więź z plemionami, rasami, ale to dalsza sprawa. Naród o tyle jest zbawiony od złego, o ile od złego uwolnieni są jego poszczególni członkowie. Kiedy apostołowie tę cechę Boga - nierozdzielną jedność z człowiekiem - odkryli, wpadli w zdumienie. Oto człowiek o imieniu Jezus, którego, jak w innym miejscu Pisma powiedziano, matkę, ojca i resztę rodziny znamy, który i tak był już dla sobie współczesnych kimś ponadprzeciętnym, kogo stawiano wśród największych, okazuje się być kimś jeszcze większym. Kimś, kogo nie wiadomo jak nazwać, bo wszystko, co już o człowieku wiadomo, okazuje się za małe. Nie ma Go z kim porównać, jedynie z Bogiem. Dlatego Piotr Apostoł (przede wszystkim on, gdyż stał najbliżej) nie wie, co o tym sądzić, nie wie, jak ma tę nową prawdę o Mistrzu wyrazić. Okazało się bowiem, że Bóg i człowiek mają wspólną historię, przeszłość, że teraźniejszość, współczesność to taki moment ich współżycia, w którym przeszłość znajduje swoje przedłużenie, wypełnienie, ale też ten dzień dzisiejszy jest bramą, fundamentem dnia jutrzejszego, przyszłości. Wniosek z tego taki, że nikt i nic nigdy nie działo się poza Bogiem. To dlatego Piotrowi chce się żyć, żyć w takim świecie.

Stąd Kościół, patrząc jednocześnie na przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, o najczarniejszym dniu historii ludzkości, który niestety powtarza się wciąż i będzie zapewne powtarzał, o męce i śmierci Jezusa - mówi, że jest to chwalebna męka i śmierć. Śmierć chwalebna to znaczy ukazująca piękno. Tym pięknem jest potwierdzenie wierności człowiekowi. I to wierności wbrew naszym niewiernościom. Tak jest, bo Bóg innym być nie potrafi. Zawsze wierny. Stąd Wielki Post to wielka radość; bywa, że przez łzy.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Jezuita, teolog, publicysta, poeta. Autor wielu książek i publikacji, wierszy oraz tłumaczeń. Wielokrotny laureat nagród dziennikarskich i literackich.