Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Chwiejne, czyli żywe

Chwiejne, czyli żywe

02.07.2018
Czyta się kilka minut
Siedemdziesiąte urodziny księdza Halíka to okazja, której nie mogę zmarnować.
GRAŻYNA MAKARA
K

Kim jest, opowiedział sam w wydanej ostatnio książce „Czy to było życie?”. Opowiedział też nieco o sobie w zamieszczonym w tym numerze wywiadzie – udzielonym z tejże okazji – czeskiemu pismu „Lidové Noviny”. W Polsce wiemy, kim jest. Mamy wszystkie jego książki przełożone na nasz język. Były rozchwytane jak świeże bułeczki. Spotkania z księdzem Halíkiem w Polsce przyciągają tłumy, a nazywanie go „czeskim Tischnerem” świadczy o tym, że uznaliśmy go za swojego, jako że Tischner jest u nas swoim tak bardzo, że bardziej być swoim już się nie da.

Godzi się więc na 70. urodziny powiedzieć księdzu Tomaszowi, dlaczego jest dla nas ważny.

Jest ważny, bo jest księdzem-myślicielem. Mamy wielu księży-uczonych, profesorów, pisarzy, nauczycieli i pasterzy różnych stopni. Myślicieli jakoś mniej. Myśliciel, jak wiadomo (ze...

4651

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Ksiądz AB bardzo ładnie manewruje słowem, pięknie opisuje niepiękną rzeczywistość - łaską łaską, prosze księdza, ale za tę kościelną drzemkę i jego somnambuliczne wybryki musimy M Y zapłacić wszyscy pospołu, wierzący i niewierzący, łagiewniccy, toruńscy i koziowólscy, całe społeczeństwo i jego rozregulowane już niemal doszczętnie państwo - może z perspektywy księdza los kościoła katolickiego w Polsce jest najważniejszy, ale zapewniam, że dla zdecydowanej większości, nawet potulnych owieczek, o wiele ważniejszy jest chleb powszedni niż manna z nieba

Miałem kilkakrotnie okazję uczestniczyć w mszach sprawowanych przez księdza Halíka. Są to dla mnie zawsze jedne z najjaśniejszych punktów pobytów w Pradze. Odnoszę wrażenie, że ksiądz Tomáš stanowi niezwykłe połączenie wybitności z normalnością. Rzuca mi się też w oczy fakt, że sprawowanie Eucharystii najwyraźniej sprawia mu ogromną i widoczną radość.

"Jako taki ks. Halík nie powiela znanych pobożnych schematów. Stawia pytania, w których znajdujemy własne pytania, szuka odpowiedzi, których my szukamy, jest w ich formułowaniu odważny wtedy, kiedy nam brakuje odwagi..." By jednak wejść na drogę wiary stawianych pytań bez powielania pobożnych schematów i realizować Drogę Prawdy i Życia ku Ojcu Przedwiecznemu, to potrzebny jest jeden fundament: Chrystusa i Kościoła. Chrześcijaństwo to nie fundamentalizm "kamiennego serca" i pełna otwartość na prawdę o całej rzeczywistość. Jednak, by nie było to relatywistyczne błądzenie we mgle, ograniczone subiektywną perspektywą "widzenia oczu", to warto mieć wciąż przed oczami kompas Objawienia i fundamentalnego Credo. I powtarzać je mozliwie często, i najlepiej we wspólnym dla Kościoła "języku katolickim":/Credo [Credimus] in unum Deum, Patrem omnipotentem, factorem caeli et terrae, visibilium omnium et invisibilium. Et in unum Dominum Iesum Christum, Filium Dei unigenitum, et [-!] ex Patre natum ante omnia saecula. Deum de Deo [-!], Lumen de Lumine, Deum verum de Deo vero, genitum non factum, consubstantialem Patri: per quem omnia facta sunt; qui propter nos homines et propter nostram salutem descendit de caelis, et incarnatus est de Spiritu Sancto [et] ex Maria Virgine, et homo factus [inhumanatus]est, crucifixus etiam pro nobis sub Pontio Pilato, [et] passus et sepultus est, et resurrexit tertia die, secundum Scripturas, et ascendit in caelum [caelos], [et] sedet ad dexteram Patris, et iterum venturus est cum gloria, iudicare vivos et mortuos: cuius regni non erit finis. Et in Spiritum Sanctum, Dominum et vivificantem, qui ex Patre Filioque procedit. Qui cum Patre et Filio simul adoratur [coadoratur] et conglorificatur: qui locutus est per prophetas. Et [in] unam, sanctam, catholicam et apostolicam Ecclesiam. Confiteor unum baptisma in remissionem peccatorum. Et expecto [Expectamus] resurrectionem mortuorum, et vitam venturi [futuri] saeculi. Amen.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]