Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Kto nie płynął z Marlowem w dół Konga, nie zrozumie nigdy przerażenia obcością” – to fragment tekstu literaturoznawcy Michała Pawła Markowskiego, od którego uczniowie polonistki Agnieszki Foryś zaczynają naukę języka ojczystego w VII Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie.
Markowski jest też dyrektorem artystycznym Festiwalu Conrada, na którym uczniowie krakowskiego liceum rokrocznie, jak sami mówią, „trwonią czas”. To przewrotne określenie, bo np. efektem tej „beztroski” po zeszłorocznym spotkaniu z Wojciechem Jagielskim była m.in. dyskusja w klasie o tekstach reportera i praca nad własnymi materiałami dziennikarskimi, które szkoła zamieściła potem na swej stronie internetowej.
Decyzja Ministerstwa Kultury, które nie uwzględniło Festiwalu Conrada na liście godnych wsparcia przedsięwzięć promujących czytelnictwo, zdziwiła uczniów i zaniepokoiła na tyle, że postanowili swoje odczucia w jakiś sposób wyrazić. Nie tylko w mediach społecznościowych (gdzie utworzyli wydarzenie #MuremZaConradem; dołączyło do niego kilkaset ich koleżanek i kolegów). Napisali też i wysłali do Ministerstwa Kultury list, prosząc resort o ponowne rozpatrzenie decyzji.
„Udział w wydarzeniach festiwalowych jest nieprzecenionym pomysłem na dopełnienie lekcji szkolnych. Program z języka polskiego nie uwzględnia bowiem najnowszej literatury polskiej i obcej, nie nadąża za laureatami prestiżowych nagród literackich” – piszą do ministra Glińskiego. „Spotkania odbywają się w naszym rodzinnym mieście i są bezpłatne” – to dla nich, ludzi młodych i jeszcze niepracujących, ważny argument.
Na razie odpisała im ich nauczycielka. „Kochani Uczniowie moi, bardzo Wam dziękuję za Waszą postawę – napisała Agnieszka Foryś na Facebooku. – Jesteście piękni rozważną odwagą człowieka zbuntowanego – tego, o którym pisał Albert Camus w swoim eseju. Bunt nie jest gestem egoisty. Służy budowaniu solidarności międzyludzkiej”. ©℗