Reklama

Przedwcześnie zakończona misja

Przedwcześnie zakończona misja

01.06.2015
Czyta się kilka minut
W Europie to rzecz normalna. U nas niemal wstydliwa. Współczesne opery na scenie narodowej przemknęły, nim się na dobre zaczęły.
N

No i po wszystkim. „Projekt P”, trzyletni cykl zamówień kompozytorskich dla Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, zrealizowany pod opieką kuratorską Jana Topolskiego, zaowocował sześcioma godzinnymi utworami scenicznymi sześciorga kompozytorów młodego i średniego pokolenia, wystawionymi przez wschodzące, a czasem już w pełni uznane gwiazdy polskiej reżyserii i scenografii. „To wydarzenie bez precedensu na skalę europejską” – czytamy na stronie Teatru.
Bałamutne to stwierdzenie. Opera współczesna jest niezbywalnym elementem repertuaru większości szanujących się scen w Europie, przynajmniej w Beneluksie, we Francji, na Wyspach Brytyjskich i w krajach niemieckiego obszaru językowego. Żywot dobrze przyjętych dzieł nie kończy się po kilku spektaklach: opery wędrują po świecie, prezentowane wciąż w nowych inscenizacjach i obsadach. W Polsce dziwi ostrożność – czy nawet niechęć – z jaką...

3811

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]