Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Wydanie specjalne "Polska Żydowska"

Pokorny Jezus, pokorny papież, opór Kongregacji

Pokorny Jezus, pokorny papież, opór Kongregacji

24.01.2016
Czyta się kilka minut
21 stycznia 2016 r. Kongregacja Kultu Bożego, w odpowiedzi na list papieża Franciszka, wprowadziła zmianę przepisów liturgicznych dotyczących obrzędu obmycia nóg podczas Mszy Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek.
Piotr Sikora. Fot. Grażyna Makara
Piotr Sikora / Fot. Grażyna Makara
D

Dotychczas obmywać nogi można było tylko mężczyznom. Teraz w obrzędzie mogą uczestniczyć wszyscy „członkowie Ludu Bożego”, reprezentując jedność i różnorodność wszystkich części Kościoła.

Polecając wprowadzenie tej zmiany, papież pisze, że zmieniony obrzęd lepiej wyraża powszechność zbawczej miłości Chrystusa, którą ukochał wszystkich i do końca. Zmiany te sankcjonują papieską praktykę – Franciszek już kilkakrotnie umywał nogi kobietom, odprawiając wielkoczwartkową mszę w więzieniach czy domu dla niepełnosprawnych. Był zresztą za to krytykowany przez środowiska konserwatywne. Krytyka ta opierała się na dwóch argumentach: że papież powinien stać na straży właściwie sprawowanej liturgii – czyli nie łamać przepisów liturgicznych; oraz że czyny Franciszka zaciemniają właściwy sens Jezusowego gestu umycia nóg – którym jest ustanowienie sakramentu kapłaństwa (dostępnego – podkreślano – tylko mężczyznom).

Wprowadzona właśnie z inicjatywy Franciszka zmiana – oraz jej uzasadnienie – jest jasną wskazówką, że podstawowym znaczeniem Jezusowego gestu umycia nóg jest pokorna, ofiarna miłość Boga do każdego człowieka, miłość, do okazywania której jesteśmy powołani wszyscy. Perspektywa podkreślana przez Franciszka jest zresztą zgodna z wyjaśnieniem, które podał sam Jezus: „Jeśli Ja, Pan i Nauczyciel umyłem wam nogi, to i wy powinniście sobie nawzajem umywać nogi” (J 13, 14). Jest to symboliczny znak Jezusowego nowego przykazania: „kochajcie się wzajemnie, jak i Ja was ukochałem” (J 13, 34).

Nie są zatem słuszne zarzuty, które stawiają papieskiemu pomysłowi zmiany liturgicznych przepisów konserwatyści (np. w Polsce Paweł Milcarek): że zmienia on znaczenie obrzędu umycia nóg. Jeśli już mówić o zmianie, to Franciszek przywraca temu obrzędowi jego właściwe znaczenie.

A że konserwatywnym środowiskom wszelkie zmiany są nie w smak, świadczy fakt, że list Franciszka do Kongregacji ma datę 20 grudnia 2014 r., zaś odpowiedź – wyraźnie konserwatywnego – prefekta kongregacji, kard. Roberta Sarah, została napisana 6 stycznia, a ogłoszona 21 stycznia 2016 r. Ponad rok na przygotowanie jednostronicowego dokumentu o bardzo prostej treści! Obstrukcja? Nieudolność? Na pewno nie przykład współpracy! ©℗

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Teolog i filozof, publicysta, bloger, redaktor działu „Wiara”. Doktor habilitowany, adiunkt w Katedrze Filozofii Boga i Religii w Akademii Ignatianum w Krakowie. Członek Krakowskiej Grupy...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]