Oscar: niezmienne reguły gry

Oscarowa gala niezmiennie przypomina, że film ma charakter przede wszystkim przemysłowy. W chwili finałowego rozdania nagród na scenie pojawiają się zawsze producenci - jakby w konkursie na książkę roku nagradzać nie autora, lecz wydawcę. Ale kino to gigantyczna machina produkcyjna. I ten moment - kiedy w blasku reflektorów triumfują biznesmeni - pozbawia złudzeń co do reguł gry.

06.03.2005

Czyta się kilka minut

Clint Eastwood, główny laureat tegorocznych Oscarów, jest i reżyserem, i producentem. “Za wszelką cenę", opowieść o zdeterminowanej bokserce i jej złożonej relacji z trenerem, łączy rzetelne kino “producenckie", sformatowane pod oczekiwania naszej widowni, z indywidualną wrażliwością twórcy. Eastwood od 30 lat tworzy filmy problemowe, pytające o wartości, często zapatrzone w stronę dawnego kina. A jeśli nawet próbuje coś w nich demitologizować (jak w westernie “Bez przebaczenia"), porusza się w granicach bezpiecznej formuły. Inaczej Martin Scorsese, który nie raz pokazał swój pazur. Od jakiegoś czasu zaczął chyba wątpić, czy opłaca się być outsiderem - choć w salonie odrzuconych zasiada obok Felliniego, Hitchcocka czy Kubricka (nigdy nie dostali najważniejszych Oscarów). “Aviator" - film jakby z założenia “oscarowy" - okazał się wielkim przegranym. Ale i tego można się było spodziewać. Podgrzewanie atmosfery rywalizacji potrzebne było chyba tylko stacjom telewizyjnym walczącym o telewidzów.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Krytyczka filmowa „Tygodnika Powszechnego”. Pisuje także do magazynów „EKRANy” i „Kino”, jest felietonistką magazynu psychologicznego „Charaktery”. Współautorka takich publikacji, jak „Panorama kina najnowszego”, „Szukając von Triera”, „Encyklopedia kina”, „… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 10/2005