Reklama

Ładowanie...

Mały ekran zdradza więcej

Mały ekran zdradza więcej

18.05.2020
Czyta się kilka minut
G

Gdy mamy go w ręku, zapominamy o ostrożności w sieci. To wnioski badań Shiri Melumad i Roberta Meyera z Uniwersytetu Pensylwanii, opublikowanych przez „­Journal of Marketing”. Przeanalizowali oni 370 tys. tweetów, 10 tys. recenzji i 20 tys. reklam, żeby sprawdzić, jak i kiedy dzielimy się osobistymi przemyśleniami.

Tweety wysyłane ze smartfona częściej niż te z komputera pisane są w pierwszej osobie, częściej opisują negatywne emocje i omawiają relacje z rodziną i przyjaciółmi. Użytkownicy proszeni w sieci o podanie prywatnych danych (np. dochodu) chętniej udostępniają je z telefonu niż z komputera.

Naukowcy mają kilka hipotez. Po pierwsze, mały ekran smartfona sprawia, że korzysta się z niego trudniej: użytkownik skupia się więc na zadaniu, odsuwając rozpraszające sygnały – w tym zahamowania. Po drugie, smartfony są z nami zawsze. Użytkownicy kojarzą z nimi poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Melumad nazywa je wręcz „smoczkami dla dorosłych”. ©

Autor artykułu

Dziennikarz naukowy, reporter telewizyjny, twórca programu popularnonaukowego „Horyzont zdarzeń”. Współautor (z Agatą Kaźmierską) książki "Strefy Cyberwojny". Stypendysta Fundacji Knighta...

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]