Ładowanie...
Małpie sztuki. Podglądamy malujące zwierzęta

Jest rok 1956. Desmond Morris, zoolog, popularyzator nauki (zdobędzie rozgłos dzięki takim książkom jak „Naga małpa”, „Ludzkie zoo” czy „Naga kobieta”), a także malarz amator, postanawia sprawdzić umiejętności artystyczne pewnego niepozornego zwierzęcia. Jest nim żyjący w londyńskim zoo młody szympans o imieniu Congo. Morris przedstawia małpie narzędzia pracy artysty – kartkę papieru, pędzle i farby, a ta po obserwacji jego zachowania zaczyna naśladować tworzenie dzieł sztuki.
Chaotyczne linie i ekspresja barw na dziełach Conga zostały docenione przez szereg artystów, m.in. Joana Miró i Pabla Picasso. Styl Conga opisywany był jako „liryczny abstrakcyjny impresjonizm”, a autorowi przypisywano iście ludzkie intencje. Ponoć szympans odmawiał pracy nad skończonym dziełem, bez względu na smaczne zachęty opiekunów. Gdy jednak z klatki zabierano mu nieskończony obraz, Congo...
DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!
Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!
Masz już konto? Zaloguj się
Przez 92 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
540 zł 280 zł taniej (od oferty "10 dni" na rok)
365 dni nieograniczonego dostępu do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
Przez 10 dni (to nawet 3 kolejne wydania pisma) będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
Napisz do nas
Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.
Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]