Jedna na czternastu

Dziesięć lat temu, jeszcze za pontyfikatu Jana Pawła II, pierwsze dwie kobiety powołano do Międzynarodowej Komisji Teologicznej, w której skład poza nimi wchodziło 28 mężczyzn.

08.09.2014

Czyta się kilka minut

Teraz prefekt Kongregacji Nauki Wiary kard. Gerhard Müller zapowiedział, że w skład komisji wejdzie pięć lub sześć kobiet.

Międzynarodową Komisję Teologiczną ustanowił Paweł VI w 1969 r., żeby pomagała Stolicy Apostolskiej w sprawach doktrynalnych największej wagi. Jej szefem z urzędu jest prefekt Kongregacji Nauki Wiary. Komisja powstała w czasach, w których pierwsze absolwentki opuszczały wydziały teologiczne, i to zaledwie w kilku krajach.

Kiedy powoływano pierwsze członkinie komisji – Niemkę Barbarę Hallensleben i Amerykankę s. Sarę Butler – kard. Georges Cottier, ówczesny teolog Domu Papieskiego, zaznaczył, że „zostały wybrane z racji ich kompetencji teologicznych, a nie z powodu ich przynależności do płci żeńskiej”. Dodał też: „Istnieje pewna komplementarność i szczególna wrażliwość pomiędzy mężczyzną i kobietą, która manifestuje się także w różnym podejściu do nauk teologicznych. Wybór ten powinien doskonale służyć pracy komisji, gdyż także kobiety mogą być wspaniałymi teologami”.

Już po zapowiedzi kard. Müllera pojawiły się pytania: czy nadal będzie decydować dorobek teologiczny? Sam prefekt nie dał się poznać jako zwolennik kwot. Pomimo nieuprzywilejowanej pozycji kobiet w teologii nietrudno jednak znaleźć 6 czy nawet 15 teolożek kompetentnych na tyle, by strzegły magisterium Kościoła i doradzały Stolicy Apostolskiej. Można też się zastanowić, co złego byłoby w takich kwotach? Czy komisja służąca Kościołowi za dogmatyczny kompas nie powinna uwzględnić różnorodności Kościoła powszechnego, a zatem brać pod uwagę płciowe i kulturowe różnice między jego członkami?

Skoro mówimy, że wiara teologa wpływa na jego sposób uprawiania teologii, a wiarę warunkuje społeczno-kulturowy kontekst, w którym szuka ona zrozumienia, warto by zwrócić uwagę nie tylko na obecność kobiet, ale też na niewielką liczbę świeckich i zdecydowaną nadreprezentację teologów z krajów Zachodu. W poprzednim składzie komisji było tylko czterech świeckich teologów i jedna siostra zakonna. Na 30 członków – 17 pochodziło z Europy, w tym trzech z niewielkiej Szwajcarii, podczas gdy całą Azję i Amerykę Południową reprezentowało po trzech teologów z Chin, Filipin i Indii. Czy teologowie sekularyzującej się starej Europy najlepiej czują, gdzie Duch wieje w Kościele? A może nowy skład komisji oprócz rosnącej grupy kobiet przyniesie jeszcze jakieś zaskoczenia?

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Teolożka i publicystka a od listopada 2020 r. felietonistka „Tygodnika Powszechnego”. Zajmuje się dialogiem chrześcijańsko-żydowskim oraz teologią feministyczną. Studiowała na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie i na Uniwersytecie Hebrajskim w… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 37/2014