Jeden, tradycyjny, zbiorowy, niepapieski

Jeden, tradycyjny, zbiorowy, niepapieski

08.01.2018
Czyta się kilka minut
Statystyki i sondaże pokazują, że polski katolicyzm różni się od tego spotykanego w innych częściach świata. Momentami wydaje się wręcz Kościołem autokefalicznym.
GRZEGORZ SKOWRONEK / AGENCJA GAZETA
O

Oile jeszcze kilka wieków temu Polacy toczyli spory z papiestwem, o tyle wiek XX zdecydowanie był czasem zbliżenia Warszawy i Watykanu. Wydawałoby się, że okres pontyfikatu Jana Pawła II scementował tę więź na długo. Okazało się to jednak złudzeniem. Dzisiejsze kontrowersje, które budzi papież Franciszek w wielu katolickich kręgach, wskazują, że polska religijność katolicka jest pod wieloma względami paradoksalna – a niektóre jej cechy powodują, że staje się unikatowa na mapie Kościoła rzymskokatolickiego, przede wszystkim na tle innych krajów Zachodu.

Razem, nie oddzielnie

Pierwszą cechą, która wyróżnia polską religijność na tle Europy, jest z pewnością silne przywiązanie do praktyk religijnych. Jak wskazują dane European Social Sur- vey, o ile we Francji, Wielkiej Brytanii czy Belgii ponad 50 proc. mieszkańców nigdy nie uczestniczy w obrzędach religijnych (w...

11981

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Nie jestem pewien, ale słowo najbardziej istotne dla tematu Kościoła, czyli "wiara" pojawiło się w tekście dwukrotnie? Przy okazji wiary w Trójcę i Sześciu Prawd Wiary. No, ale autor jest socjologiem, a nie teologiem, co chyba wyjaśnia perspektywę zajmowania się Kościołem bez uwzględnienia aspektu wiary. Wiary rozumianej jako zaufanie, zawierzenie Bogu, jako naśladowanie Jezusa. Odpowiedź na pytanie o stan tak pojmowanej wiary, daje odpowiedź na pytanie o kondycję polskiego Kościoła rzymskokatolickiego. Ten ostatni, jako zbiorowość, składa się przecież z ludzi, którzy wierzą Bogu, naśladują Jezusa. Jeżeli osobista modlitwa jest najbardziej prostym i praktycznym wyrazem wiary, to podany w tekście procent modlących się może być wskaźnikiem tego, ilu jest chrześcijan w polskim Kościele rzymskokatolickim. Proporcje między nimi i osobami uczestniczącymi w życiu religijnym lub utożsamiającymi się z Kościołem z innych powodów, mogą wyjaśniać jego specyfikę.

Podobne teksty

Abp Alfons Nossol, Artur Sporniak
Mirosława Grabowska, Zuzanna Radzik
Abp Henryk Muszyński, Błażej Strzelczyk

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]