Reklama

Dramat airbusa w Alpach. Co zrobić, żeby to się nie powtórzyło?

Dramat airbusa w Alpach. Co zrobić, żeby to się nie powtórzyło?

29.03.2015
Czyta się kilka minut
Tragiczną ironią jest, że to właśnie urządzenie, które miało zapewnić bezpieczeństwo pasażerom linii lotniczych na całym świecie, zdaniem francuskiej prokuratury ułatwiło mord na 149 osobach na pokładzie maszyny Germanwings.
Miejsce rozbicia samolotu we francuskich Alpach, 27 marca 2015 r. Fot. Gonzalo Fuentes / REUTERS / FORUM
M

Mowa o zamku ryglującym niemal pancerne drzwi kokpitu – tak, by nie mógł dostać się do niego nikt niepowołany. Zamki były odpowiedzią na zamachy z 11 września 2001 r., gdy terroryści wdarli się do kokpitów, zamordowali pilotów i poprowadzili cztery samoloty ku zgubie.

Zamek ma trzy ustawienia: otwarty, normalny i zamknięty. W pierwszym ustawieniu drzwi można otworzyć klamką. W drugim wejście do kokpitu umożliwia wpisanie kodu, który znają dwaj piloci. Trzecie ustawienie blokuje klawiaturę i uniemożliwia wejście komukolwiek – to na wypadek, gdyby napastnik poznał szyfr. Prokuratura twierdzi, że drugi pilot, 27-letni Andreas Lubitz, przełączył zamek w tryb „zamknięte”, gdy kapitan wyszedł do toalety, a potem zaczął kontrolowane obniżanie lotu, ustawiając autopilota na 30 stóp (niżej nie można go ustawić). Nie odpowiadał dobijającemu się do drzwi kapitanowi ani kontrolerom ruchu...

3601

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]