Conrad Festival: Polskie fikcje

Kolejny dzień festiwalu rozpoczął się od spotkania, którego stawki nie sposób przecenić – chodzi oczywiście o rolę i znaczenie fikcji w w kreowaniu naszej, rodzimej rzeczywistości.

21.10.2015

Czyta się kilka minut

Spotkanie "Polskie fikcje". Od lewej Agnieszka Taborska, Inga Iwasiów, Wit Szostak oraz Grażyna Plebanek / / Fot. Tomasz Wiech
Spotkanie "Polskie fikcje". Od lewej Agnieszka Taborska, Inga Iwasiów, Wit Szostak oraz Grażyna Plebanek / / Fot. Tomasz Wiech

Wczoraj na festiwalowych spotkaniach dominowała wielka polityka – kolejni goście rozmawiali, w rozmaitych kontekstach, o kondycji świata, szczególnie tego zachodniego, który coraz częściej nie radzi sobie z rozmaitymi wyzwaniami. Kolejny dzień przechwycił tę energię i rozpoczął się od spotkania, którego stawki nie sposób przecenić – chodzi oczywiście o rolę i znaczenie fikcji w w kreowaniu naszej, rodzimej rzeczywistości.

„Fikcja ma strukturę prawdy” – w taki sposób Katarzyna Trzeciak, która prowadziła dyskusję, odwróciła słynny cytat z Jacquesa Lacana, prowokując jednocześnie swoich rozmówców (Inga Iwasiów, Agnieszka Taborska, Grażyna Plebanek oraz Wit Szostak) do próby zdiagnozowania fikcjotwórczych mocy polskiej kultury. Z pewnością jest tak, że bez elementu fikcyjnego nie można w ogóle mówić o wartościach poznawczych – nawet w literaturze non-ficion kluczowy jest ten element, który spaja ze sobą nagie, reporterskie fakty.


CZYTAJ TAKŻE:


A Polska? Polska jest być może największą fikcją, podobnie jak wszystkie inne tożsamości narodowe – w tym sensie, że zbudowane z mnóstwa rozmaitych narracji i mitów, które jednocześnie pozwalają nam zadomowić się w przestrzeni, ale też bywają niebezpieczne i mylące. Ten zbiór opowieści jest bardzo niejednolity, bo zbudowany z różnych tradycji i języków. Z pewnością każdy członek tej „fikcyjnej” wspólnoty ma swoje własne typy i hierarchie – i to właśnie  ta przestrzeń, w której kluczowa jest umiejętność selekcji konkurencyjnych opowiesci, jest przestrzenią na wskroś polityczną. 

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Redaktor i krytyk literacki, stale współpracuje z „Tygodnikiem Powszechnym”.