Życie pęknięte
Życie pęknięte
Zofia z Lubańskich Stryjeńska (1891–1976) była w okresie międzywojennym najbardziej rozpoznawalną malarką polską. Sześć panneaux dla pawilonu polskiego na Międzynarodowej Wystawie Sztuk Dekoracyjnych i Przemysłu Współczesnego w 1925 r. wywołało entuzjazm krytyków i zdobyło główną nagrodę. Była też pełną temperamentu kobietą o oryginalnej urodzie, ekscentryczną gwiazdą przedwojennych salonów. Jej dzieło to najważniejsze bodaj w naszej sztuce świadectwo fascynacji imaginacyjną słowiańszczyzną. Jednak jej biografia nie jest wcale kroniką sukcesów. Opowiada o konflikcie między rolami społecznymi artystki i matki, a także o toksycznym związku z ukochanym mężem (małżeński spór przerodził się w publiczny skandal, gdy Karol Stryjeński umieścił żonę w zakładzie dla nerwowo chorych). O nieustannej pogoni za pieniędzmi. O wojennym Krakowie. O życiu na emigracji – wciąż na walizkach,...
Dodaj komentarz
Chcesz czytać więcej?
Wykup dostęp »
Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie!
Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.
Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!
Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »
Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.
Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]