Reklama

Transgresje

Transgresje

30.10.2006
Czyta się kilka minut
Ostatnie piętro kamienicy na Hożej. Mieszczański sufit ze stiukowymi dekoracjami i podwórko przypominające studnię. Żadnego szyldu, żadnej reklamy. A jednak tu właśnie mieści się jedno z najważniejszych dla sztuki najnowszej miejsc w Polsce - Galeria Raster.
Zbigniew Libera, "La Vue" (2004-2006)
O

Odnosi się wrażenie, że swoista nonszalancja tej przestrzeni wynika z czegoś znacznie głębszego niż tylko poetyka (czy też stylizacja) "na underground". To raczej próba określenia własnego stanowiska w definiowaniu zadań sztuki - rozumianej nie tyle estetycznie, ile intelektualnie, a jednocześnie subiektywnie, a nie obiektywnie: jako prywatna dokumentacja, komunikat, głos w dyskusji. Skądinąd szkoda, że w odbiorze powszechnym wizualna działalność dzisiejszych artystów oceniana jest zazwyczaj wedle innego klucza niż np. twórczość literacka: ważne nadal wydaje się nie "co", ale "jak". Taki wybór prowadzi do postulatu "ładności", sprzecznego z definicją sztuki jako postawy, a nie produktu.

Może dlatego o twórczości Zbigniewa Libery (ur. 1959) - pokazanego właśnie w Rastrze klasyka polskiej sztuki najnowszej, który doczekał się pierwszej od 10 lat indywidualnej...

5660

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]