Straciliśmy ochotę na przyszłość

Sądzę, że również w życiu osobistym doznajemy poczucia, że jesteśmy skazani na los wygnańca, na wieczną ucieczkę. Zdarza się nam czasem uciekać przed wielką miłością, bo wydaje nam się zbyt wielka. Zbyt wielkie szczęście może człowieka powalić. Podziwiany przez Brechta aktor Karl Valentine, który w szalonych latach 20. rozpoczął karierę w berlińskich kabaretach, powiedział kiedyś zdanie, które uznałem za swoje: »W tamtych czasach przyszłość była lepsza«. Nie powiedział jak wszyscy chorzy na nostalgię, że te szczęśliwe czasy się skończyły (...) tylko że istniało wtedy poczucie pewnej możliwości dla człowieka, możliwości nadania sensu historii, zbudowania przyszłości, zmienienia świata, a nie tylko zarządzania światem. (...) Nasza ponowoczesna epoka jest niewątpliwie bardziej otwarta, bardziej liberalna, ale straciliśmy ochotę wykuwać przyszłość dla świata. Zapewne ostatnią próbą w tym kierunku był socjalizm w mocnym sensie słowa, niemający nic wspólnego z systemem sowieckim" - mówi Claudio Magris na łamach "Zeszytów Literackich" nr 107. Autorowi "Dunaju" i tegorocznemu laureatowi Pokojowej Nagrody Księgarzy Niemieckich kwartalnik poświęca blok tekstów, obok dwóch rozmów mieszczący m.in. wygłoszoną w Sejnach, podczas nadania Magrisowi tytułu Człowieka Pogranicza, laudację Ireny Grudzińskiej-Gross (jej skróconą wersję drukowaliśmy w "TP").

08.12.2009

Czyta się kilka minut

Poza tym w "Zeszytach" przeczytamy m.in. wiersze Adriany Szymańskiej, Romana Bąka, Krzysztofa Lisowskiego, Macieja Niemca, Tomasza Różyckiego i Tomasa Venclovy, Wojciecha Karpińskiego wspomnienie o Gustawie Herlingu-Grudzińskim, pochodzące z lat 60. "korespondencje" Jarosława Iwaszkiewicza z Sycylii oraz esej Roberto Salvadoriego o Louisie I. Kahnie, genialnym architekcie i nad wyraz nietuzinkowym człowieku. A także poświęcony ojcu i rodzinnym Gliwicom szkic Adama Zagajewskiego, za którym - myśląc o przyjaciółce, która po wysłuchaniu koncertu długo jeszcze przebywa w przestrzeni dźwięków, odmawiając pogawędek i komentarzy - cytuję frapującą myśl Vladimira Jankélévitcha: "Muzyka pokazuje nam, że to, co stanowi istotę wszystkiego, jest nieuchwytne i niedające się nazwać; utwierdza nas w przekonaniu, iż najważniejsza rzecz na świecie nie daje się wypowiedzieć (...) czyż nie jest tak, że w momencie gdy kończy się koncert i ludzie wpadają w szał gadania, nie czynią tego, żeby się zemścić na muzyce (...) zakwestionować prastarą warstwę niewinności, która umożliwia wszelkie oczarowanie?".

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Ur. 1971 r. Krytyk literacki, pracownik Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, sekretarz Międzynarodowej Nagrody Literackiej im. Zbigniewa Herberta, wieloletni redaktor „Tygodnika Powszechnego”. Autor książki „Miłosz. Biografia” (Wydawnictwo Znak,… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 50/2009

Podobne artykuły