Śmierć Józefa

A widząc bracia Józefowi, że umarł ich ojciec, mówili: Podobno będzie nas miał w nienawiści Józef, i sowicie odda nam wszystkie zło, któreśmy mu uczynili”.

23.11.2014

Czyta się kilka minut

Bracia pokłonili się przed nim i prosili, by im teraz odpuścił wszystkie grzechy, im, „sługom Boga ojca twego”. Oznajmili: jesteśmy twoimi niewolnikami. „I płakał Józef, gdy to mówili do niego. (...) I rzekł do nich Józef: Nie bójcie się; bo ażem ja wam za Boga? Wyście złe wymyślili przeciwko mnie, ale Bóg obrócił to w dobre, chcąc uczynić to, co się dzieje, aby zachował tak wielki lud” (Rdz 50, 15-20).

Odpowiedź Józefa była ambiwalentna. Nie widzi w nich niewolników, ale też nie chciał im wybaczać. Powiadał: nie jestem Bogiem, by w jasny sposób rozstrzygać, co jest złem, a co dobrem, co grzechem, a co cnotą. Mówił im: nie bójcie się, zastrzegając, że wybaczać i osądzać może tylko Wiekuisty. Wypowiadał słowa, które już wcześniej ojciec jego mówił Racheli, gdy ta skłopotana swoją bezpłodnością prosiła Jakuba o pomoc. Pamiętamy, że rozzłoszczony na żonę mówił: czy jestem Bogiem i czy w mojej mocy jest zawiązanie płodu? Józef mógł czuć się przez ojca odtrącony. Jego przywódcze miejsce zajął Juda, ojciec zapowiedział mu, że nie będzie miał sam udziału w przyszłym losie Izraela. Tym bardziej bracia bali się faraonowego zastępcy, bo wracając z pogrzebu ojca, jak czytamy w jednym z midraszy, Józef chciał raz jeszcze obejrzeć dół, w którym się znalazł. „Kiedy stanął nad dołem, braci ogarnął strach. „Zapewne – pomyśleli – obudziło się w nim pragnienie zemsty za doznane krzywdy. Surowo się z nami rozprawi”. Czując ich strach, Józef rzekł: „Bądźcie spokojni, jeśli dziesięć świec nie mogło przyćmić jednej świecy, to z całą pewnością jedna świeca nie zgasi dziesięciu świec”. Nie mówił tego z miłością. Nie czuł z braćmi bliskości. Ale też czuł się związany ojcowską wolą i podjętymi przez siebie zobowiązaniami, by być rodzinie opiekunem i przewodnikiem w Egipcie.

Józef żył 110 lat. A na łożu śmierci poprosił braci swoich: „Ja umrę, ale Bóg zapewne nawiedzi was, i wyprowadzi was z ziemi tej do ziemi, którą przysiągł Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi. I poprzysięgł Józef syny Izraelowe, mówiąc: Gdy was nawiedzi Bóg, wynieście też kości moje” (50, 24-25). Józefa po śmierci namaszczono, włożono do trumny w Egipcie, ale nie pochowano.

Opuścił Egipt niesiony przez Żydów. Jego ciało wędrowało przez pustynię. Na czele pochodu szli tragarze ze świętym przybytkiem, a zaraz za nimi znalazła się trumna z Józefem w środku. Gdy się pytano, co niosą, odpowiadali: w pierwszej skrzyni niesiemy tablice Boga, w drugiej tego, kto owe prawa wypełnił. Ciało Józefa spoczęło w Szechem, na ziemi, którą Jakub zakupił od synów Hamora.

Tu się kończy historia rodziny Abrahama i Jakuba. Ich potomkowie znajdą w patriarchach wzory do naśladowania, w ich objawieniach pewność swej misji przed Bogiem jedynym, w ludzkich przemianach, pokusach, błędach, tragediach – naukę, jak żyć w niekończących się trudach. Co najważniejsze: odkrywają w sobie duszę, bez której dobre i mądre życie nie jest możliwe. W tej księdze nie ma nauki, co się dzieje po śmierci. Prawa jeszcze nie zostały nadane. O Bogu poznawanym w Jego imionach niewiele się dowiadujemy, choć potomkowie Abrahama zyskują w trwodze i wdzięczności pewność, że On ich prowadzi.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
(1951-2023) Socjolog, historyk idei, publicysta, były poseł. Dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego. W 2013 r. otrzymał Nagrodę im. ks. Józefa Tischnera w kategorii „Pisarstwo religijne lub filozoficzne” za całokształt twórczości. Autor wielu książek, m… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 48/2014