Relacja z końca świata

Jedenasty tom „Dzieł zebranych” Rotha przynosi teksty nigdy u nas nie tłumaczone. Pokazuje przyszłego autora „Krypty kapucynów” jako młodego dziennikarza i portrecistę czasów zamętu.

06.06.2016

Czyta się kilka minut

Kiedy dwudziestolatek z galicyjskich Brodów zamieszkał w Wiedniu, dwumilionowa stolica wielonarodowej monarchii habsburskiej była szóstym co do wielkości miastem świata i kwitnącym ośrodkiem kultury. Wkrótce wybuchła Wielka Wojna, która miała przynieść koniec dualistycznego państwa, a wielką metropolię sprowadzić do poziomu siedziby władz niewielkiej republiki, budującej od nowa swoją tożsamość. Joseph Roth, student Uniwersytetu Wiedeńskiego, potem żołnierz ochotnik, zaczął publikować w roku 1915. Pierwsze jego teksty prozatorskie znalazły się w wydanej teraz po polsku książce, zasadniczą jej część stanowią jednak felietony drukowane od kwietnia do grudnia 1919 r. na łamach dziennika „Der Neue Tag”.

Roth był jednym z redaktorów tego pisma, obok postaci tak znanych jak Alfred Polgar, Egon Erwin Kisch i Leo Perutz. Stał się ironicznym i lirycznym zarazem komentatorem wiedeńskiej codzienności epoki politycznej katastrofy, powojennej nędzy i społecznych niepokojów. Nazywa złośliwie Wiedeń „miastem nieograniczonych możliwości i ograniczonych – nie tylko przez wzgórze Kahlenberg – horyzontów” i wnikliwie wychwytuje tytułowe znaki czasu. Oto miejsce operetki zajmuje film, a odbicie gwałtownych przemian dostrzec można na giełdzie filatelistycznej. Rozpad monarchii wzbogacił albumy całego świata. „Duch zysku zbija kapitał na bankructwie państw. Znaczek umarł. Niech żyją znaczki!”.

Rewolucja dotarła niemal do bram miasta: Węgierska Republika Rad komunisty Béli Kuna upadła 1 sierpnia 1919 r. Kilka dni później dziennikarz wyrusza w podróż przez Niemieckie Węgry Zachodnie, czyli dzisiejszy Burgenland, ziemie Korony Węgierskiej zamieszkałe w większości przez ludność niemieckojęzyczną. Traktat z Saint-Germain przyzna je Austrii – jedynie miasto Ödenburg (Sopron) pozostanie przy Węgrzech. Roth pokazuje kraj dzielony na nowo granicami, których sensu nie rozumieją sami jego mieszkańcy. Najbardziej poruszył mnie fragment dotyczący Deutsch-Kreuz (właściwie Deutschkreutz), jednej z siedmiu autonomicznych gmin żydowskich powstałych w wieku XVII z inicjatywy księcia ­Esterházy’ego. Ortodoksyjna enklawa przypomina autorowi wiedeńską dzielnicę Leopoldstadt (a pewnie i galicyjskie sztetle). Wspomniana w reportażu kilkusetletnia synagoga istnieć będzie jeszcze tylko dwie dekady. Nazistowski gauleiter Burgenlandu postara się, by została, jak inne, zburzona, a mieszkańcy Siedmiu Gmin, którzy nie zdążyli wyemigrować, zginą. To już finał dopisany do tej książki przez historię. ©℗

JOSEPH ROTH, WIEDEŃSKIE ZNAKI CZASU. FELIETONY Z LAT 1915–1919. Przeł. Małgorzata Łukasiak-Zięba, wstęp Jacek Purchla. Wydawnictwo Austeria, Kraków-Budapeszt 2016, ss. 360

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Tomasz Fiałkowski, ur. 1955 w Krakowie, absolwent prawa i historii sztuki na UJ, w latach 1980-89 w redakcji miesięcznika „Znak”, od 1990 r. w redakcji „TP”, na którego łamach prowadzi od 1987 r. jako Lektor rubrykę recenzyjną. Publikował również m.in. w… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 24/2016