Papież, przemoc i puls Matki Ziemi

Podbijać Pierwsze Narody pozwalała doktryna Kościoła z XV wieku. Nigdy nie została potępiona, nawet przez Franciszka. A bez uznania błędów nauczania nie da się zrozumieć, jak mogło dojść do tego, co Kościół robił w Kanadzie.

28.07.2022

Czyta się kilka minut

Podczas papieskiej Mszy w Quebecu wierni rozwinęli transparent "Rescind the doctrine" - "Unieważnij doktrynę". Kanada, 28 lipca 2022 r. / fot. AP/Associated Press/East News /
Podczas papieskiej Mszy w Quebecu wierni rozwinęli transparent "Rescind the doctrine" - "Unieważnij doktrynę". Kanada, 28 lipca 2022 r. / fot. AP/Associated Press/East News /

Od poniedziałku trwa pokutna pielgrzymka Franciszka do Kanady. Papieska pokuta jest potrzebna, gdyż Kościół katolicki brał, niestety, aktywny udział w systemowym niszczeniu wspólnot i kultury Pierwszych Narodów ziem obecnej Kanady. Katolickie instytucje prowadziły szkoły rezydencjalne – miejsca, w których umieszczano dzieci rdzennych mieszkańców tamtych terenów, przemocą odebrane rodzinom. W szkołach tych dochodziło do ich dalszego krzywdzenia – do przemocy psychicznej, fizycznej, seksualnej. Wiele dzieci umierało, a te, które ocalały, mierzyły się i mierzą z doznaną traumą.


Na bieżąco relacjonujemy pielgrzymkę Franciszka do Kanady. Czytaj teksty "Tygodnika">>>


Papież w wygłoszonych przemówieniach prosił o wybaczenie za wyrządzone krzywdy i wyraźnie potępił wszelkie próby narzucania chrześcijańskiej wiary (oraz europejskiej kultury) przemocą. Uznał to za głoszenie Boga w sposób sprzeczny z Bogiem.

„Prawo podbijania wrogów Chrystusa”

Papieski negatywny osąd powiązania szerzenia wiary i przemocy może się nam dziś wydać oczywisty. Ale nie był taki dla katolików, którzy prowadzili szkoły rezydencjalne. Sporo zła w tym względzie zrobiła tzw. doktryna odkryć – ideologiczno-religijna podbudowa kolonizacji nieeuropejskich ludów. Fundamenty pod tę doktrynę położył papież Mikołaj V w bulli „Dum diversas”, skierowanej w 1452 r. do króla Portugalii Alfonsa V. W dokumencie tym papież daje królowi prawo „najeżdżania, zdobywania, podbijania i podporządkowywania sobie Saracenów, pogan i innych wrogów Chrystusa”, a także przejmowania ich wszelkich majętności.

Wielu przedstawicieli Pierwszych Narodów od dawna domaga się, by papież doktrynę odkryć potępił. Można powiedzieć, że Franciszek wyraźnie skrytykował jej treść, ale – dotychczas – nie odniósł się explicite do samej doktryny ani też nie zdobył na odcięcie się od bulli Mikołaja V.

Tu okazuje się, że historia kanadyjska stawia przed Kościołem fundamentalne wyzwanie teologiczne: konieczność zmiany stosunku do błędów kościelnego, nawet papieskiego Magisterium. Dzisiaj w Kościele chętnie mówi się o rozwoju doktryny, ale cały czas uznanie błędów Magisterium i przyznanie się do zmiany nauczania spotyka się z oporem.

Bez poradzenia sobie z tym oporem trudno będzie dogłębnie zrozumieć, jak mogło dojść do takich złych działań ludzi Kościoła i kościelnych instytucji, jakie miały miejsce w przypadku szkół rezydencjalnych w Kanadzie.

„Ratowanie dzieci przed diabelskim wpływem”

Drugim wyzwaniem teologicznym, jakie niesie kanadyjska historia i obecna papieska pokutna pielgrzymka, jest kwestia katolickiej postawy wobec religii i duchowości niechrześcijańskich. Radykalnie krytyczna ocena religijności Pierwszych Narodów była jedną z racji uzasadniających systemowe niszczenie tamtych rdzennych kultur: jeśli uznaje się duchowość Kree albo Paunisów za kult demonów (a tak właśnie myślano), to łatwiej ulec pokusie przemocowego „ratowania” dzieci przed owym diabelskim wpływem.

W tym kontekście warto zauważyć, że podczas spotkania papieża z przedstawicielami Pierwszych Narodów gospodarze tych ziem wykonywali swoje rytualne tańce i śpiewy. Franciszek się nie oburzał i nie potępiał „pogańskiej” religijności. Przeciwnie – w swoje przemówienia wplótł sporo aluzji, które można odczytać jako uznanie wartości rdzennej duchowości ludów Kanady.

Tymczasem akceptacja i dowartościowanie niechrześcijańskich rytuałów i duchowych doświadczeń okazują się dużo mniej oczywiste dla wielu katolików niż wyrzeczenie się przemocy w działalności ewangelizacyjnej – w internecie można trafić na negatywne komentarze bardziej konserwatywnie nastawionych katolików wobec uczestnictwa papieża w zgromadzeniu, podczas którego odbywa się rytualny taniec.

Monopol na kontakt z boską Rzeczywistością

Tak, w chrześcijaństwie negatywna ocena religii i duchowości niechrześcijańskich dominowała przez wieki. I była ona także jednym ze źródeł przemocowej kolonizacji kultur, które mają swoje metafizyczne i religijne źródła poza tradycją judeochrześcijańską. Spotkanie papieża i tancerzy jednoczących się w rytm bębnów z pulsem Matki Ziemi prowokuje pytanie: czy będziemy potrafili zachować swoją wiarę, uznając jednocześnie, że nie mamy monopolu na egzystencjalny kontakt z ostateczną, boską Rzeczywistością i na jej prawdziwe – choć zawsze po ludzku ograniczone – poznanie?

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Filozof i teolog, publicysta, redaktor działu „Wiara”. Doktor habilitowany, kierownik Katedry Filozofii Współczesnej w Akademii Ignatianum w Krakowie. Nauczyciel mindfulness, trener umiejętności DBT®. Prowadzi też indywidualne sesje dialogu filozoficznego.