Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Obok piedestału

Obok piedestału

10.05.2015
Czyta się kilka minut
Na początku lat 90. XX w. Javier Marías prowadził rubrykę w miesięczniku o wdzięcznej nazwie „Claves de Razón Práctica” (Zasady praktycznego rozumu), w której prezentował krótkie biogramy słynnych pisarek i pisarzy.
W

W 1992 r. zebrał je w tomie „Pisane życia”. Pomysł był prosty: wybierał literackich gigantów (od Faulknera, przez Conrada, Joyce’a, Turgieniewa, aż po Flauberta, Djunę Barnes, Rimbauda czy Karen Blixen), czytał poświęcone im opracowania biograficzne, a następnie tworzył z nich autorski ekstrakt – ironiczny, krytyczny, a przede wszystkim zaskakujący. Oto twórcy, których mityczny obraz pielęgnowany jest przez historyków literatury, odsłaniali inne oblicze. I nie chodziło o tropienie intymnych sekretów; strategia polegała na przesuwaniu akcentów, zdejmowaniu wielkich z postumentów, na których zakrzepli w komicznych pozach. Autor uprzedza, że każda z miniatur zawiera mieszankę „uwielbienia i kpiny”. Proporcje bywają różne, co jedynie wzmaga efekt zaskoczenia...

Javier Marías „Pisane życia”, przeł. Wojciech Charchalis, Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice 2015.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Urodzony w 1978 roku. Filozof literatury, eseista, redaktor, krytyk i tłumacz. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor programów...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]