Ładowanie...
Mahler na trzy sposoby

Winrich Hopp, dyrektor berlińskiego MusikFest, układa programy koncertów z pieczołowitością muzykologa i przekorą filozofa. Wskazuje palcem nieoczywiste tropy, wydobywa z mroków niepamięci zapoznane dzieła i lekceważonych kompozytorów, zestawia dorobek twórców sprzed stu i więcej lat z muzyką najnowszą. Tym razem zmusił nas do refleksji nad agonią romantyzmu, ukazując śmierć tej epoki przez pryzmat partytur Gustava Mahlera, Carla Nielsena i Arnolda Schönberga. Estetyka romantyczna dogorywała w huku dział Wielkiej Wojny, której Mahler nie dożył; z którą Nielsen rozprawił się w swojej IV Symfonii, muzycznym peanie na cześć „nieugaszalnej” woli życia; którą Schönberg okupił dotkliwą niemocą twórczą. Wszyscy jakoś tam wyrośli z Brahmsa i Wagnera, każdy poszedł dalej swoją drogą. Mahler i Nielsen wypracowali niezależne systemy progresywnej tonalności, młodszy od nich Schönberg zrywał z...
DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!
Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!
Masz już konto? Zaloguj się
Przez 92 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
360 zł 160 zł taniej (od oferty 10/10 na rok)
365 dni nieograniczonego dostępu do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
Przez 10 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
Napisz do nas
Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.
Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]