Reklama

Mahler na trzy sposoby

Mahler na trzy sposoby

21.09.2015
Czyta się kilka minut
Napięcie między urodą świata a zagubioną w tym świecie jednostką to sedno muzyki austriackiego kompozytora.
Daniel Harding na MusikFest, Berlin, wrzesień 2015 r. Fot. Mattias Ahlm / SVERIGES RADIO
W

Winrich Hopp, dyrektor berlińskiego MusikFest, układa programy koncertów z pieczołowitością muzykologa i przekorą filozofa. Wskazuje palcem nieoczywiste tropy, wydobywa z mroków niepamięci zapoznane dzieła i lekceważonych kompozytorów, zestawia dorobek twórców sprzed stu i więcej lat z muzyką najnowszą. Tym razem zmusił nas do refleksji nad agonią romantyzmu, ukazując śmierć tej epoki przez pryzmat partytur Gustava Mahlera, Carla Nielsena i Arnolda Schönberga. Estetyka romantyczna dogorywała w huku dział Wielkiej Wojny, której Mahler nie dożył; z którą Nielsen rozprawił się w swojej IV Symfonii, muzycznym peanie na cześć „nieugaszalnej” woli życia; którą Schönberg okupił dotkliwą niemocą twórczą. Wszyscy jakoś tam wyrośli z Brahmsa i Wagnera, każdy poszedł dalej swoją drogą. Mahler i Nielsen wypracowali niezależne systemy progresywnej tonalności, młodszy od nich Schönberg zrywał z...

4878

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Podobne teksty

Wojciech Bonowicz, Piotr Matywiecki, Marian Stala, Dariusz Sośnicki, Andrzej Franaszek
Jan Błoński, Marek Edelman, Czesław Miłosz, Jerzy Turowicz, Joanna Gromek-Illg
Renata Przemyk, Katarzyna Kubisiowska

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]