Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Litewska opowieść w Krakowie

Litewska opowieść w Krakowie

07.12.2015
Czyta się kilka minut
Mikalojus Konstantinas Čiurlionis zajmuje szczególne miejsce w litewskim panteonie narodowym i w geografii sztuki przełomu XIX i XX wieku.
Fot. Paweł Mazur / MCK
T

Ten protagonista europejskiego modernizmu i symbolizmu, wymieniany również jako jeden z prekursorów surrealizmu, to twórca fascynującej syntezy malarstwa i muzyki. Jego biografia i twórczość są ważne dla zrozumienia złożonych relacji litewsko-polskich u progu XX wieku i dla refleksji nad przenikaniem się sztuk i kultur.

Čiurlionis – artysta osobny – to zarówno litewski wieszcz narodowy, jak i twórca „uwikłany” w środowisko artystyczne Warszawy około 1900 r. Jego droga życiowa i artystyczna stanowi ważny rozdział litewskiego odrodzenia narodowego i procesu budowania tamtejszej narodowej tożsamości. Nie przypadkiem dziesięć lat po przedwczesnej śmierci artysty – u progu litewskiej niepodległości – jego bogaty dorobek stał się prawdziwą perłą w kolekcji tworzonego w Kownie Narodowego Muzeum Sztuki im. M.K. Čiurlionisa. Również dzisiaj muzeum jest ważnym elementem litewskiego Panteonu Narodowego wzniesionego przed laty w sercu kowieńskiej stolicy.

Prezentacja twórczości Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa w Międzynarodowym Centrum Kultury jest nie tylko pierwszą okazją do zapoznania krakowskiej publiczności z niezwykłym dziełem Litwina, tak blisko związanego przed stu laty ze światem polskiej kultury. To także kolejna wystawa organizowana przez MCK, która skłania do poszukiwania szerszego kontekstu i punktu odniesienia dla fenomenu Młodej Polski. Jest swoistym paradoksem, że Čiurlionis był dotychczas „wielkim nieobecnym” w mieście tak istotnym dla polsko-litewskiego dialogu. Przed ponad stu laty galicyjski Kraków był ważnym miejscem edukacji litewskich elit. Nie przypadkiem więc przyszła żona Čiurlionisa, Sofija Kymantaitė, studiowała na Uniwersytecie Jagiellońskim, działając pod Wawelem w litewskim stowarzyszeniu społeczno-kulturalnym „Ruta”.

Mam nadzieję, że ta wystawa, przygotowana wspólnym wysiłkiem MCK i naszych litewskich Przyjaciół z kowieńskiego Narodowego Muzeum Sztuki im. M.K. Čiurlionisa, będzie zarówno okazją do szerszej refleksji nad naturą litewskiej tożsamości, jak i przypomnienia naszych związków z Litwą. Dzięki niej Kraków znów stanie się ważną przestrzenią polsko-litewskiego dialogu. ©

Prof. Jacek Purchla, dyrektor Międzynarodowego Centrum Kultury

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]