Reklama

Karty na stół

31.01.2022
Czyta się kilka minut
Tilt – terminem tym pokerowa psychologia określa moment, gdy emocje niebezpiecznie biorą górę – wisi w „Hazardziście” na włosku. Zwłaszcza kiedy na drodze głównego bohatera stają prawdziwi wyzwalacze emocji.
Oscar Isaac i Tye Sheridan w filmie „Hazardzista” MATERIAŁY PRASOWE FOCUS FEATURES
P

Paul Schrader jest żywą legendą kina, przede wszystkim jako scenarzysta filmów Martina Scorsese, w tym „Taksówkarza”, „Wściekłego byka” czy „Ostatniego kuszenia Chrystusa”. Ale i jako autor jednej z najważniejszych książek filmoznawczych – „Styl transcendentalny w kinie: Ozu, Bresson, Dreyer”, ciągle nieprzetłumaczonej na język polski. Tę legendę zbudowała również biografia.

Syn surowego kalwińskiego pastora z Michigan, ponoć pierwszy film zobaczył dopiero w wieku lat 17, i to ukradkiem. Myślenie religijne, zwłaszcza chrześcijański temat winy i odkupienia, przeniknęło jego twórczość, także reżyserską. A życiowe zawirowania, w tym długoletnie uzależnienie od kokainy, kazały szukać natchnienia w najmroczniejszych rejonach. Najnowsze dzieło Schradera, „Hazardzista”, odzwierciedla wszystkie wymienione wyżej afiliacje i wpływy. Widać też wyraźnie, dlaczego twórca takich tytułów,...

7100

DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!

Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!

Tak, chcę
czytać więcej »

Masz już konto? Zaloguj się

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]