Ładowanie...
Conrad Festival 2017: dzień V
Conrad Festival 2017: dzień V
Festiwal Conrada jest zaprzyjaźniony z licznymi międzynarodowymi instytucjami literackim – jedna z nich to holenderski festiwal Read My World, którego pomysłodawczyni i dyrektorka, Willemijn Lamp, gościła podczas pierwszego piątkowego spotkania. Rzeczywistość, w której żyjemy, zmienia się dynamicznie, a formy funkcjonowania kultury w przestrzeni publicznej muszą za tym nadążyć. Współczesne festiwale literackie nie mogą udawać, że w ostatnich dekadach nic się nie zmieniło – idąc tą drogą stracą swoją publiczność. Dlatego tak ważne jest szukanie nowych, oryginalnych rozwiązań.
W więzieniu, gdzie czytelnictwo osiąga zawrotny poziom 80%, inicjatywy literackie spotykają się z nieufnością i brakiem zainteresowania. O zimnym prysznicu i trudnościach związanych z przekroczeniem granicy między zewnętrzna i wewnętrzna strona więziennego muru mówili Wojciech Brzoska, Sylwia Chutnik, Maria Dąbrowska-Majewska oraz Mikołaj Grynberg. Dyskutujący podkreślali paradoksalny brak celów i konkretnych założeń kryjących się za takimi projektami oraz sporą satysfakcję, ale i frustrację z nimi związaną. Literatura (czy kultura w ogóle) ma z pewnością szczególną rolę w procesie resocjalizacji, niemniej wymaga to dużego namysłu i ciągle ponawianych starań.
Trwa promocja conradowska!
W aplikacji Tygodnik Powszechny (na telefony Apple iPhone i z systemem Android) codziennie pojawią się nowe relacje z Festiwalu Conrada, w każdej relacji znajdą Państwo kod rabatowy dający 50% zniżki na prenumeratę "Tygodnika Powszechnego". Szczegóły w aplikacji w zakładce "Conrad".
Gościem piątkowego popołudnia był amerykański dziennikarz i eseista Adam Hochschild, który wpierw wygłosił wykład, a potem rozmawiał z Dariuszem Rosiakiem. Tytuł debaty, czyli „Osądzeni za bierność” stał się punktem wyjścia dla dyskusji – czy faktycznie bierność jest największym grzechem współczesnej cywilizacji Zachodu? Zdaniem Hochschilda nasz brak działania w najbardziej palących kwestiach polityczno-społecznych (takich jak zmiany klimatu czy narastający populizm karmiący się szowinistyczną i ksenofobiczną retoryką), odbije się na naszym życiu (i to prędzej niż się nam wydaje). Co ciekawe, pomimo pełnej świadomości zła, które w ostatnich latach intensyfikuje się na naszych oczach, pozostaje on optymistą. „Nie możemy tracić nadziei – bez niej żadna zmiana nie będzie możliwa” – mówił.
Rechnitz to niewielka miejscowość w Austrii, gdzie w marcu 1945 dokonano masakry na węgierskich robotnikach przymusowych. Sprawcami byli między innymi przedstawiciele lokalnej arystokracji. To tragiczne wydarzenie doczekało się kilku literackich prób opisu i wyjaśnienia (na spotkaniu pojawił się między innymi głos Elfriede Jelinek). W dyskusji na temat roli literatury (ale też biografii, reportażu i innych gatunków) w rozliczaniu zbrodni z przeszłości wzięła udział Monika Muskała, autorka książki „Między Placem Bohaterów a Rechnitz. Austriackie rozliczenia” oraz Sacha Batthyany, dziennikarz i socjolog, który w książce „A co ja mam z tym wspólnego?” analizuje nazistowskie zbrodnie swoich przodków, zadając jednocześnie pytanie o własną odpowiedzialność za tamte wydarzenia.
Wieczór zamknęło spotkanie z Lukasem Bärfussem i Anną Kim. Czytaj relacje ze spotkania
Autor artykułu

Napisz do nas
Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.
Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!
Podobne teksty
Newsletter
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]