Reklama

Anatomia samobójstwa

Anatomia samobójstwa

28.10.2017
Czyta się kilka minut
Samobójstwo jest czymś, co budzi nasz najgłębszy niepokój, bo wywraca fundamenty wszystkich systemów wartości. Jak to możliwe, że ktoś nie chce żyć?
Arkadiusz Żychliński, Ana Kim i Lukas Bärfuss / KBF
S

Spotkanie z Lukasem Bärfussem i Anną Kim obracało się wokół chyba najtrudniejszego tematu tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Samobójstwo, jak zauważył prowadzący rozmowę Arkadiusz Żychliński, jest czymś, co budzi nasz najgłębszy niepokój, bo wywraca fundamenty większości systemów wartości. Jak to możliwe, że ktoś nie chce już żyć? „Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, ile osób, które zdecydowały się na to ostateczne rozwiązanie” – stwierdził autor powieści „Koala”, częściowo autobiograficznej historii analizującej przyczyny samobójstwa brata narratora. „Samobójstwo pozostaje tajemnicą. To paradoks związany z każdą śmiercią – ci którzy jej doświadczyli, nigdy nam o niej nie opowiedzą” – dodała Kim.


Trwa promocja conradowska!

W aplikacji Tygodnik Powszechny (na telefony Apple iPhone i z systemem Android) codziennie pojawią się nowe relacje z Festiwalu Conrada, w każdej relacji znajdą Państwo kod rabatowy dający 50% zniżki na prenumeratę "Tygodnika Powszechnego". Szczegóły w aplikacji w zakładce "Conrad".


Wydaje się, że zwracanie się w stronę indywidualnych przyczyn nie pozwoli nam zrozumieć istoty samobójstwa. Co więcej, ważniejszy jest sam sposób, w jaki stawiamy pytania. Analiza konkretnych czynników zewnętrznych też bywa ślepą uliczką. „Szwajcaria to kraj spełnionego dobrobytu, a jednak odsetek samobójstw jest u nas bardzo wysoki” – mówił Bärfuss.

W tym kontekście szczególną rolę odgrywa literatura. Kim, autorka powieści o epidemii samobójstw cyklicznie nawiedzającej mieszkańców Grenlandii, została zapytana, dlaczego nie zdecydowała się na literaturę faktu. „Wiedziałam, że nie uda mi się dotrzeć do prawdy o tych wydarzeniach. Interesowała mnie raczej wnikliwa i wielowątkowa analiza tego zjawiska, a literatura umożliwia najszerszą perspektywę”. Pewne jest, że nigdy nie znajdziemy odpowiedzi na pytanie „dlaczego?”. Jednak samo poszukiwanie może zaprowadzić nas w rejony naszej kultury (ale i nas samych), o których inaczej nie mielibyśmy pojęcia.


Czytaj wszystkie relacje z Festiwalu Conrada 2017 >>>

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]