Reklama

Conrad Festival 2017: dzień III

Conrad Festival 2017: dzień III

25.10.2017
Czyta się kilka minut
Hasłem przewodnim trzeciego dnia była nadzieja – można jej było szukać zarówno w literaturze (nominowani do Nagrody Conrada, Agneta Pleijel), biografii (Lem), kulturze osób głuchych, jak i filozofii (Marc Crépon).
Nagroda Conrada / fot. Hasenien Dousery
D

Dzień trzeci Festiwalu otworzyło spotkanie z Monemem Mahjoubem, libijskim publicystą, który przebywa w Krakowie w ramach Międzynarodowej Sieci Miast Pisarzy Uchodźców ICORN. Gość opowiadał o radykalizującej się sytuacji politycznej w swojej ojczyźnie, która zmusiła go do emigracji, a także o pracy naukowej w zakresie językoznawstwa (pojawił się nawet wątek języka sumeryjskiego).

Ci, którzy zarazili się miłością do Stanisława Lema wiedzą, że to uczucie nieznoszące kompromisów. Autor „Solaris” to zjawisko zupełnie osobne w polskiej kulturze – i nie chodzi tu wyłącznie o olbrzymią spuściznę literacką, eseistyczną i publicystyczną autora, ale cały mikrokosmos relacji, poglądów i pomysłów, nad którymi pracował całe życie. Dlatego spotkanie wybitnych znawców jego twórczości i biografii nie mogło nazywać się inaczej, jak „Planeta Lem”. Tomasz Fiałkowski, Agnieszka Gajewska, Wojciech Orliński, a także prowadzący Stanisław Bereś pokazali, że o Lemie można, jak przystało na pisarze tego formatu, dyskutować bez końca.


Trwa promocja conradowska!

W aplikacji Tygodnik Powszechny (na telefony Apple iPhone i z systemem Android) codziennie pojawią się nowe relacje z Festiwalu Conrada, w każdej relacji znajdą Państwo kod rabatowy dający 50% zniżki na prenumeratę "Tygodnika Powszechnego". Szczegóły w aplikacji w zakładce "Conrad".


Kolejne spotkanie było bezprecedensowe w historii Festiwalu Conrada, gdyż nie tylko wzięły w nim udział osoby głuche (określenie niesłyszący traktowane jest jako niegrzeczne, bo przecież nikt nie lubi być określany wyłącznie przez zaprzeczenie), ale było też tłumaczone na język migowy. Kultura osób głuchych to zjawisko bardzo szerokie i różnorodne – niestety, bardzo często pozostające poza obszarami zainteresowań słyszących. Po spotkaniu zatytułowanym „Głusza” oczywistym wydaje się, że trzeba to natychmiast zmienić – nie tylko z powodu krzywdzącego wykluczenia, ale przede wszystkim dlatego, że otwiera ona nowe, fascynujące obszary kultury. Jeden przykład – poezja w języku migowym to doświadczenie literackie nieporównywalne z żadnym innym.

Festiwal Conrada dzień III / KBF
Festiwal Conrada dzień III / KBF

W tym roku już po raz trzeci przyznana zostanie Nagroda Conrada dla najlepszego debiutu ubiegłego roku. Popołudniu była szansa spotkani ze wszystkimi nominowanymi, czyli: Katarzyną Boni, Anną Cieplak, Natalią Fiedorczuk, Maciejem Sieńczykiem i Grzegorzem Uzdańskim. Podczas debaty opowiadali zarówno o swoich książkach, jak i wizji literatury, która za nimi stoi. Choć każdy z nich reprezentuje zupełni inny styl, język i tematykę, to z pewnością łączy ich wiara w sensowność (a może i konieczność) budowania nowych opowieści o świecie.

Gwiazdą wieczoru była szwedzka prozaiczka Agneta Pleijel (relacja ze spotkania z nią do czytania TUTAJ >>>).

Dzień zwieńczył wykład francuskiego filozofa Marca Crépona, połączony z dyskusją prowadzoną przez dyrektora artystycznego Festiwalu, Michała Pawła Markowskiego. Dyrektor departamentu filozofii w École Normale Superieure mówił o genezie współczesnej przemocy w naszych społeczeństwach. Jego zdaniem winna jest „kultura wroga”, cynicznie generowana przez niektórych polityków tendencja, do uproszczania i budowania prostych opozycji my-oni. Taka przemoc zmierza do destrukcji wszelkiej jednostkowości (każdy człowiek musi być określony przy pomocy prostej i czytelnej etykiety) oraz wynikającej z niej możliwości dialogu i mediacji. Dlatego też powinniśmy otoczyć szczególną opieką te dwa kruche wynalazki naszej cywilizacji. 


Czytaj wszystkie relacje z Festiwalu Conrada 2017 >>>

Galeria zdjęć

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]