Reklama

Autochromy

Autochromy

10.11.2008
Czyta się kilka minut
Drewniane pudełko, w środku kilkadziesiąt szklanych kolorowych przeźroczy. Pierwsza barwna fotografia, która weszła do masowej produkcji. Wojny i niewiedza wybiły te szybki niemal doszczętnie.
Blada jak opłatek kobieta stojąca w centrum zdjęcia. Ruda i białoskóra, stoi profilem i wydaje się całkiem nieobecna, ale pożera całą uwagę. /fot. ze zbiorów Wojciecha Nowickiego
W

W "Świetle obrazu" Roland Barthes odrzuca kolor w fotografii gestem władczym, nieznoszącym sprzeciwu - z przyczyn, które wiążą się z jego najintymniejszymi doświadczeniami fotografii: kolor był w nich naddany, sztuczny, a oglądający (Barthes) miał tej sztuczności świadomość.

"Być może dlatego, że jestem uradowany (lub zmartwiony) faktem, iż rzecz należąca do przeszłości poprzez swoje bezpośrednie promieniowanie (lśnienie) rzeczywiście dotknęła powierzchni, której teraz dotyka mój wzrok - nie lubię Koloru. Anonimowy dagerotyp z roku 1843 pokazuje w owalu mężczyznę i kobietę, wykolorowanych po zrobieniu zdjęcia przez miniaturzystę, zatrudnionego w atelier fotograficznym. I zawsze zdaje mi się (niezależnie od tego, jak jest naprawdę), że podobnie dzieje się z każdą fotografią: że kolor jest nałożony później na prawdziwy oryginał Czarno-Biały. Kolor jest dla mnie...

14210

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]