Reklama

Zamki na szynach

Zamki na szynach

19.02.2008
Czyta się kilka minut
Z Poznania do Warszawy z prędkością 300 km na godzinę? Część specjalistów od kolejnictwa twierdzi, że Polska musi jak najszybciej zbudować koleje high-speed. Sceptycy odpowiadają: najpierw uratujmy zwykłe pociągi.
TGV pierwszy raz pojechała z Paryża do Lyonu 27 lat temu / MEIGNEU X / SIPA / Eastnews
P

Pomysł rozpala wyobraźnię nie tylko planistów z ministerstw infrastruktury i transportu. Na biurkach urzędników leżą mapki pokazujące planowany przebieg "linii Y". To trasa kolejowa Warszawa - Łódź - Poznań - Wrocław, z rozgałęzieniem w okolicach Kalisza. Zbudowana od podstaw. Nowoczesne składy, klimatyzacja, luksus i alternatywa dla samochodów. Planowana prędkość to 300 km/h. Planowany koszt - co najmniej 9 mld euro. Trwają już prace nad tzw. studium wykonalności inwestycji.

W tym samym czasie pociągi pospieszne Kraków - Wrocław (na mapach trasa ta nosi dumne miano "europejskiego korytarza kolejowego") pokonują część drogi z prędkością 19 km/h. W Mysłowicach maszyniści niemal zatrzymują pociągi, żeby nie doprowadzić do katastrofy. Nieco na południe pociąg Eurocity Kraków - Wiedeń przejeżdża zniszczonym torowiskiem pomiędzy Trzebinią a Chełmkiem 20 km/h. Na...

8786

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]