Wśród nocnej ciszy

Dave Hilliard postanowił zrobić coś wbrew zasadom rządzącym światem. Zdesperowany "przedświątecznym" szaleństwem, wszechobecnym zgiełkiem supermarketowych kas mieszającym się z pseudokolędowymi wypełniaczami list przebojów, wpadł na genialny pomysł.

20.12.2010

Czyta się kilka minut

A gdyby tak grupa artystów dobrej woli nagrała piosenkę inną niż wszystkie, a następnie gdyby to właśnie nagranie wylansować na przebój numer jeden dzięki spontanicznej akcji rzesz ludzi, którzy mają dość przedświątecznej rzeczywistości w jej obecnym, jarmarczno-konsumpcyjnym kształcie?

Świetnie, zarysowują się tylko dwa drobne problemy. Po pierwsze: jak znaleźć odpowiedni hit? Po drugie: jak go wylansować? Kompozycja Johna Cage’a z 1952 r., nosząca jakże trafny tytuł »4’33’’«, jest genialną wręcz odpowiedzią na pierwsze pytanie, genialną, bo... milczącą. Hilliard skrzyknął kilkudziesięciu znanych brytyjskich muzyków, aby pod szyldem Cage Against The Machine nagrali dzieło amerykańskiego kompozytora. Na filmie krążącym w internecie widzimy proces powstawania przeboju, obserwujemy jak artyści wchodzą do studia, wyjmują instrumenty, uważnie wpatrują się w nuty, czekają na znak inżyniera dźwięku, a następnie (nie bez trudu) trwają we wspólnej ciszy przez równe cztery minuty i trzydzieści trzy sekundy. Kapitalna scena, rewelacyjny przedświąteczny hit. Do nabycia również w formie remiksów.

Mam nadzieję, że singiel Cage Against The Machine osiągnie numer jeden w Wielkiej Brytanii, choć ze względów proceduralnych, niestety, trudno mi się przyczynić do tego finansowo. Jeszcze będę próbował, nieszczęsny mieszkaniec kraju drugiej kategorii, może jakoś uda się ominąć kuriozalne przepisy internetowych sklepów. Tymczasem opiewam sam fenomenalny koncept i wreszcie w ciszy bezgłośnie przyklaskuję Hilliardowi i jego przyjaciołom.

Wśród nocnej ciszy.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Reżyser teatralny, dramaturg, felietonista „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Laureat kilkunastu nagród za twórczość teatralną.

Artykuł pochodzi z numeru TP 52/2010