Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Utajona rewolucja

Dla polskiej sztuki wystawa Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego w paryskim Centre Pompidou to wydarzenie roku. Nie tylko dlatego, że ich prace znalazły się w jednym z najważniejszych muzeów...

Reklama

Wydanie specjalne "Polska Żydowska"

Utajona rewolucja

Utajona rewolucja

24.12.2018
Czyta się kilka minut
Dla polskiej sztuki wystawa Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego w paryskim Centre Pompidou to wydarzenie roku. Nie tylko dlatego, że ich prace znalazły się w jednym z najważniejszych muzeów na świecie.
Katarzyna Kobro i Władysław Strzemiński na plaży w Chałupach, sierpień 1928 r. ARCHIWUM PRYWATNE // MUZEUM SZTUKI W ŁODZI
N

Nie jest to pierwszy paryski pokaz prac Kobro i Strzemińskiego. Były obecne m.in. na legendarnej wystawie „Présence Polonais” zorganizowanej w Centre Pompidou w 1983 r. W stałej ekspozycji paryskiego muzeum można zobaczyć kompozycję przestrzenną Katarzyny Kobro z 1928 r., a także prace innych polskich artystów, m.in. Zbigniewa Dłubaka, Natalii LL, Józefa Robakowskiego i Aliny Szapocznikow.

Jednak obecny pokaz imponuje. Na wystawie znalazło się ponad 180 prac polskich artystów oraz około 20 dzieł współczesnych im twórców. Sama ekspozycja została bardzo starannie i efektownie zaaranżowana oraz, co najważniejsze, same dzieła zostały poddane gruntownej konserwacji i chyba po raz pierwszy od lat można dostrzec chociażby subtelne gry kolorem i fakturą słynnych „Kompozycji unistycznych” Strzemińskiego.

Ale jest inny, najważniejszy chyba powód, dla którego należy dostrzec...

13180

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]