Ładowanie...
„UKRZYŻOWANIE”
„UKRZYŻOWANIE”
Obraz pierwotnie był fragmentem tzw. malowanego krucyfiksu (la croce dipinta). Takie przedstawienia w kształcie krzyża pojawiły się w sztuce włoskiej około połowy XII w. Umieszczane były na belkach tęczowych kościołów lub w ołtarzach. Początkowo przedstawiano Chrystusa triumfującego, frontalnie, z otwartymi oczami. Krakowskie dzieło Veneziana przedstawia wizerunek Chrystusa w typie ukształtowanym we Włoszech pod wpływem sztuki bizantyńskiej – czyli jako zmarłego, z głową opadającą na ramię. Z tyłu w desce znajduje się prostokątne wgłębienie. Mogły tam być przechowywane relikwie drzewa Krzyża.
Jak wskazują krakowscy muzealnicy, obraz może być fragmentem malowanego krucyfiksu zamówionego u Paola Veneziano dla kościoła zakonu braci eremitów w Pawii.
Z pracowni artysty wyszło kilka podobnych dzieł. Paolo Veneziano, zwany też Paolo da Venezia, zdominował malarstwo weneckie w pierwszej połowie XIV w. i uchodzi za twórcę szkoły malarstwa weneckiego. Jego twórczość stanowi połączenie stylu bizantyńskiego z elementami gotyckimi.
Napisz do nas
Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.
Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!
Newsletter
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]