„UKRZYŻOWANIE”

Paolo Veneziano (lata 30. XIV w.)

06.09.2013

Czyta się kilka minut

 /
/

Obraz pierwotnie był fragmentem tzw. malowanego krucyfiksu (la croce dipinta). Takie przedstawienia w kształcie krzyża pojawiły się w sztuce włoskiej około połowy XII w. Umieszczane były na belkach tęczowych kościołów lub w ołtarzach. Początkowo przedstawiano Chrystusa triumfującego, frontalnie, z otwartymi oczami. Krakowskie dzieło Veneziana przedstawia wizerunek Chrystusa w typie ukształtowanym we Włoszech pod wpływem sztuki bizantyńskiej – czyli jako zmarłego, z głową opadającą na ramię. Z tyłu w desce znajduje się prostokątne wgłębienie. Mogły tam być przechowywane relikwie drzewa Krzyża.

Jak wskazują krakowscy muzealnicy, obraz może być fragmentem malowanego krucyfiksu zamówionego u Paola Veneziano dla kościoła zakonu braci eremitów w Pawii.

Z pracowni artysty wyszło kilka podobnych dzieł. Paolo Veneziano, zwany też Paolo da Venezia, zdominował malarstwo weneckie w pierwszej połowie XIV w. i uchodzi za twórcę szkoły malarstwa weneckiego. Jego twórczość stanowi połączenie stylu bizantyńskiego z elementami gotyckimi.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 37/2013

Artykuł pochodzi z dodatku „Muzeum Narodowe w Krakowie: Europeum