Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

„KAZANIE ŚW. JANA CHRZCICIELA”

„KAZANIE ŚW. JANA CHRZCICIELA”

06.09.2013
Czyta się kilka minut
Pieter Brueghel Młodszy (1601–1604)
E

Ewangelia św. Łukasza (3, 1-9) opisuje Jana Chrzciciela, syna Zachariasza, nawołującego do chrztu i do przygotowania się do nadejścia Jezusa Chrystusa. Stała się ona punktem wyjścia dla obrazu Pietera Brueghla Starszego. Ważniejszy niż sama ewangeliczna opowieść jest tu jednak kontekst czasu: z jednej strony panowanie katolickiej dynastii Habsburgów, z drugiej – ruch reformacyjny. To rodziło poważne konflikty na tle wyznaniowym.
Artysta nawiązał do licznych wówczas zgromadzeń religijnych z udziałem wędrownych kaznodziejów, często w różnych ustronnych miejscach, na obrzeżach miast lub nawet na leśnych polanach.
Na obrazie Pietera Brueghla Starszego na pierwszy plan wysuwa się „bohater zbiorowy” – ogromny tłum, niezwykle liczebny, sugerujący, jak duży stał się ruch reformacyjny. Jest on skupiony wokół Jana Chrzciciela, ubranego w prostą, brązową szatę, strój typowy dla wędrownych kaznodziejów.
W tle zobaczymy równinę z wijącą się rzeką – tu pełniącą rolę Jordanu.
Pieter Brueghel Starszy (1525/1530–1569) jest jednym z największych artystów niderlandzkich drugiej połowy XVI w. Jego nowatorskie obrazy o wielkich walorach malarskich często stanowiły ilustrację społecznej i politycznej sytuacji, choć pozornie odwoływały się do tematów ewangelicznych.
W związku z jego popularnością zrodził się popyt na jego obrazy. Pojawiło się zatem wielu kopistów i naśladowców jego dzieł, do których należeli m.in. Marten van Cleve i Pieter Balten. Później kopiowaniem dzieł Pietera Brueghla Starszego zajęli się też jego synowie, Pieter Brueghel Młodszy (1564–1637/1638 ) oraz Jan Brueghel Starszy (1568–1625).

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]