Trwałość kruchości

Ta ceramika powstała między II wiekiem p.n.e. a początkiem wieku XX. Czyż ta skala może dziwić? Mówimy o Chinach?

16.12.2012

Czyta się kilka minut

Budda Amida na tle mandorli, XVII/XVIII w., Japonia / Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Budda Amida na tle mandorli, XVII/XVIII w., Japonia / Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Co ciekawe, prezentowane obiekty pochodzą ze zbiorów środkowoeuropejskich, państwowych i prywatnych (poza Muzeum Narodowym we Wrocławiu reprezentowane są tu kolekcje Muzeów Narodowych w Warszawie i w Krakowie, Muzeum Zamkowego w Pszczynie, a także dr Zlaty Černej, Jiřego Šubra oraz Fundacji Qinglong im. Danuty Kohlberger-Nowickiej). Jak się okazuje, fascynacja kulturą Państwa Środka i u nas przyniosła efekty.

We Wrocławiu zobaczyć możemy przedmioty codziennego użytku, elementy dekoracji wnętrz, ale także obiekty kultu (związane z obrzędami pogrzebowymi). Wśród nich znajdziemy zarówno prosty, lecz kształtny kubek na pędzle, powstały między X a XIII stuleciem, jak i wyrafinowaną, ozdobioną pięciobarwnymi malaturami naszkliwnymi, porcelanową miskę na tusz z przełomu XVI i XVII wieku. Uroczy podgłówek w kształcie śpiącego chłopca (porcelana blanc de Chine) i glinianą figurę damy (618-907) pochodzącą z jakiegoś grobowca.

Swoistą metaforą tej wystawy jest skała z wtopionymi w nią fragmentami ceramiki pochodzącej z czasów dynastii Song (960-1279), oblepionymi mułem i muszlami. Archeolodzy wyciągnęli ją z pokładu zatopionego kilka wieków temu statku handlowego, który przewoził chińskie towary do Europy. To kolejny dowód, że Chiny intrygowały nas od dawna...

Jednocześnie, patrząc na wszystkie te przedmioty, uświadamiamy sobie, że kultura Chin nie opiera się na gwałtownych burzach i rewolucjach. To dzieła „długiego trwania” i powolnego, ale konsekwentnego rozwoju, w którym ciągle jest czas i miejsce, by przejrzeć się w przeszłości. Sto lat niewiele tu znaczy.


„Barwy i kształty. Ceramika chińska”; kurator: Dorota Róż-Mielecka; konsultacja naukowa: Zlata Černa. Wystawa, czynna do maja 2013 r., inauguruje ekspozycję sztuki Wschodu w MNWr. Co roku prezentowany będzie inny jej aspekt.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Dziennikarka, historyk i krytyk sztuki. Autorka książki „Sztetl. Śladami żydowskich miasteczek” (2005).

Artykuł pochodzi z numeru TP 52-53/2012

Artykuł pochodzi z dodatku „Muzeum Narodowe we Wrocławiu