Trudne wybory

Właśnie skończyłem czytać książkę "Byłem Rabinem Rzymu". To niezwykła opowieść o nawróceniu na katolicyzm ortodoksyjnego żyda. Dziennikarze indagowali autora, czy podjął tę decyzję pod wpływem papieża Piusa XII, czy może jezuitów, profesjonalistów od spektakularnych nawróceń, z którymi miał od lat świetne kontakty. Autor odparł, że konwersja jest aktem łaski i nie daje powodu do chwalenia się nią. Przy okazji przytoczył opowieść, jak to św. Ignacy Loyola wyznał kiedyś, że jego największym pragnieniem byłoby mieć żydowską krew w żyłach. Bo być chrześcijaninem nie pociąga za sobą odłączenia się od ludzi myślących inaczej, nawet jeśli oni sami z trudnością przyjmują nasze wybory. Właśnie tak czytam świadectwo Eugenio Zolli, byłego Rabina Rzymu.

18.08.2007

Czyta się kilka minut

Prawdopodobnie żadna inna mowa z Ewangelii nie bywa tak nadużywana, jak mowa o podziałach ze względu na wiarę w Jezusa. "Przyszedłem rzucić ogień na ziemię. Czy myślicie, że przyszedłem dać ziemi pokój? Nie, lecz rozłam. Ojciec stanie przeciw synowi, matka przeciw córce...". Na tych kilku lakonicznych zdaniach zbudowano całkiem sporą ilość demagogicznych argumentów, niekiedy wręcz szantaży duchowych, przymuszających do opowiedzenia się za Jezusem, nie zważając na koszty, jakie poniosą nasi bliscy. Wiele sekt i fundamentalistycznych ruchów religijnych swoją karierę zawdzięcza temu jednemu zdaniu. Co gorsza, wielu przytacza to zdanie, oskarżając Jezusa o propagowanie rywalizacji pomiędzy ludźmi i społeczeństwami. Zupełnie jakby w logikę Ewangelii wpisana była przede wszystkim ekskomunika, a dopiero potem troska o grzesznika.

Pisząc o podziałach rodzinnych z powodu Jezusa, św. Łukasz odmalowuje sytuacje, jakie miały miejsce w pierwotnym Kościele, a szczególnie we wspólnotach judeochrześcijańskich. Nowa wiara stawiała ludzi wobec dramatycznych wyborów zerwania dotychczasowej więzi i przejścia do nowej, nieznanej, tworzącej się dopiero kultury. Ale Łukasz nigdzie nie mówi o syndromie ekskomuniki, z jakim muszą żyć strony sporu. Rzut oka na Ewangelię pokazuje, że Jezus nie chciał być niczyim rywalem. Głosił jedynie Królestwo Boże, ze świadomością, że u kresu Jego misji wpisany jest krzyż, znak szaleństwa miłości Boga do człowieka. Ogień, jaki Jezus rzuca na ziemię poprzez swoją śmierć, jest wyrazem tego, że wobec takiego znaku Bożej miłości nikt nie może przejść obojętnie. Musi się opowiedzieć za lub przeciw: tertium non datur. Bo jedyny podział, jaki jest możliwy, to podział na Miasto Boże i państwo ziemskie. To pierwsze jest miastem miłości, to drugie nie jest wiele warte, skoro jest tylko miastem wszelkiej ludzkiej pożądliwości. Ten zaś podział nie musi być traktowany jako potępienie jednych, ale jako znak, że Bóg Izraela objawił się całemu światu, a Jego Słowo jest ponad wszelkimi podziałami i ludzkimi granicami.

Pięknie pisze o tym Papież Benedykt XVI, wyjaśniając, że często nasi starsi bracia w wierze pytają o to, co takiego dał światu ten "nasz Mesjasz". Ani pokoju na świecie nie zaprowadził, ani nędzy świata nie zwalczył, ani nie położył kresu podziałom. Papież odpowiada, że Jezus zaniósł Boga Izraela wszystkim narodom, w rezultacie czego wszyscy chrześcijanie w Pismach Izraela rozpoznają Słowo Boże.

Wyznanie własnej wiary nie jest sprawą łatwą. Warto jednak pamiętać, że jakkolwiek jest ono trudne, nikt nie domaga się od nas, abyśmy ekskomunikowali inaczej myślących. Oni mają swój własny kairos - czas od Boga.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 33/2007