Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Gdy przeprowadzamy rozumowania dotyczące treści myśli innych osób, używamy tzw. teorii umysłu. W psychologii trwa spór, kiedy ta umiejętność pojawia się u dzieci. Najczęściej mówi się o czwartym roku życia, choć niektóre eksperymenty sugerują, że powstaje ona znacznie wcześniej. Charlotte Wiesmann i współpracownicy opisali w „PNAS” eksperyment, który może wyjaśniać te rozbieżności.
U trzy- i czterolatków przeprowadzono tzw. test fałszywych przekonań. Dzieci oglądały filmik z kotem ścigającym mysz, która umykała do jednej z dwóch dziur. Potem kot się oddalał, a mysz dyskretnie przechodziła do drugiej dziury. Gdy kot wracał, dzieci spoglądały na tę dziurę, nad którą, według nich, kot się zaczai – badacze zaś śledzili ich wzrok i rejestrowali aktywność mózgu.
Zarówno trzylatki, jak i czterolatki zerkały na tę dziurę, w której myszy nie było – intuicyjnie rozumiejąc, że kot będzie kierował się swoją fałszywą (nieaktualną) wiedzą. Jednak gdy wprost je pytano, gdzie kot zacznie szukać myszy, tylko czterolatki odpowiadały poprawnie. Nie dlatego, że tylko one zrozumiały pytanie – okazało się, że podczas oglądania scenki aktywowały one inne niż młodsze dzieci części mózgu. ©℗